$left
$middle
"Vi förste förskollärare kompletterar varandra och jag känner mig aldrig ensam, utan hittar styrkan i ledningsgruppen."
Iris Hassan
Förste förskollärare, Opalens och Frostmätarens förskola

Kollegerna ger mig kraft – och det blir mycket skratt!

Som förste förskollärare hämtar Iris Hassan mycket av sin kraft från kollegerna i ledningsgruppen. Det är ett team där de olika kompetenserna kompletterar varandra, energinivån är hög och det är nära till skratt. Den gemensamma drivkraften är att skapa en utvecklande och rolig förskola för Malmös barn.

Vad gör du på ditt jobb som förste förskollärare och hur ser organisationen ut?

Som förste förskollärare har jag ansvar för den pedagogiska verksamheten och att utveckla kvaliteten i förskolan. Jag ingår i förskoleområdets ledningsgrupp, som består av tre förste förskollärare, tre biträdande rektorer och en rektor. 60 procent av min tid är jag i barngrupp, fördelat på två olika förskolor.

Ofta handlar mitt jobb om att sprida idéer och utveckla nya arbetssätt. Till exempel kanske jag ser ett visst arbetssätt på en avdelning, eller en pedagog som har en speciell kompetens. Då kan jag lyfta det i olika sammanhang och sprida till fler. Jag ser också skillnader och kan bidra till att höja kvaliteten på fler avdelningar.

Det pedagogiska utvecklingsteamet är ett viktigt stöd i mitt jobb. De ger inspiration och vi lär oss nya saker som vi tar vidare. Senast igår hade vi en workshop där vi lärde oss att använda en ”green screen” - det var väldigt kul och jag ser fram emot att lära ut det till pedagogerna på mina förskolor.

När känner du att du får extra energi i ditt jobb?

Jag gillar att ha reflektion tillsammans med pedagogerna. Då utbyter vi erfarenheter och resonerar. Att vi har bra diskussioner och att det är högt i tak gynnar i slutänden barnen, det är jag övertygad om. Det blir som en god cirkel. Jag får också energi när vi förste förskollärare diskuterar och planerar till exempel VU-dagar och nätverksträffar. Då blir det mycket skratt och det händer mycket!

Berätta om din förskolekarriär – vad har lett dig dit du är idag?

Jag började vikariera som barnskötare innan jag bestämde mig för att läsa till förskollärare. När jag pluggade var jag med i vikariebanken, så jag var hela tiden ”in touch” med förskolan. Jag hade jobbat som förskollärare i sex år när Malmö stad införde tjänsterna som förste förskollärare. Jag tyckte att det verkade spännande men visste inte riktigt om jag skulle klara det. Men min chef peppade mig och det är jag glad för. Nu har jag jobbat som förste förskollärare i 4,5 år, i två olika förskoleområden.

Hur ser du att du utvecklas i din yrkesroll?

Framförallt genom kollegerna i ledningsgruppen. Vi förste förskollärare blir ett team och är bollplank åt varandra innan vi tar tankarna vidare till pedagogerna. Vi kompletterar varandra och jag känner mig aldrig ensam, utan hittar styrkan i ledningsgruppen. Så om du har funderingar på att söka dig till ledartjänster som förste förskollärare vill jag säga: Var inte rädd, du blir en i teamet! Nu är jag sugen på att ta nästa steg och kanske söka en tjänst som biträdande förskolechef. Jag tycker att det är en fördel med att jobba i Malmö stad – har man viljan och är motiverad så kan man komma vidare och utvecklas.

Förskola
sv