$left
$middle

Att tänka på – Snapchat

Snapchat är en meddelande-appen som främst används för att skicka meddelande – snaps – mellan två individer. Men man kan som användare även ha följare och skapa stories som ligger öppna för ens följare att ta del av. Det är denna del av Snapchat som organisationer främst använder sig av.

På Snapchat erbjuds användare att ta bilder eller spela in video, lägga till text och rita för att sedan skicka snaps till sina kontakter. En snap är detsamma som ett meddelande bara det att texten ersatts av bild eller video. Det unika för tjänsten är att bilderna och videorna som skickas försvinner efter ett av avsändaren förbestämt tidsintervall på mellan 1-10 sekunder.

Till skillnad från andra större sociala nätverk så är kommunikationen mycket mer personlig. Du har inget öppet flöde eller arkiv där alla kan se vad du gjort. En snap kan du göra tillgänglig i max 10 sekunder och en story kan vara öppen i max 24 timmar. Du kan inte heller kommentera, gilla eller dela materialet vilket gör kommunikationen mycket intim mellan mottagare och avsändare.

Bild: Wicked Society

Hur fungerar en story?

Du tar en bild eller filmar en snap som vanligt. Lägg till text, emojis m.m. Sedan, istället för att skicka din snap till en kontakt, så postar du din bild eller video till din story där den är synliga under 24 timmar. Du kan bygga upp din story med flera olika snaps, där varje snap ligger tillgänglig i 24 timmar. Storyn bygger alltså på ett kontinuerligt flöde. Om du som användare börjar att posta kontinuerligt kan dina följare både se helheten av din story men också varje ny bild eller video.

Som användare kan du posta bilder till en generell My Story som – beroende på din inställning – alla på Snapchat eller utvalda kan få tillgång till.

Live stories – du kan bidra!

Snapchat väljer dagligen ut händelser eller en geografisk plats runt om i världen som ska uppmärksammas med en egen story. T.ex. kan de välja att ha en story för Superbowl eller från Melbourne i Australien. Alla användare som har sin lokaliseringstjänst påslagen ges möjlighet att bidra med en snap till den aktuella Live storyn. Live stories fungerar alltså som live-sändningar från olika platser och events där användarnas snapar blir synliga tillsammans i en gemensam kanal. En Live story kan vara synlig för alla eller användare inom ett geografiskt avgränsat område.

Discover

Discover fungerar som ett virtuellt tidningsstånd som är tillgängligt för alla användare. Ett fåtal världsledande mediaföretag så som CNN, Cosmopolitan och MTV har ingått samarbeten med Snapchat och tilldelats egna kanaler där de kan publicera sitt innehåll. Redaktionellt innehåll, längre videos och artiklar har gett upphov till liknelsen av digitala magasin där varje utgåva uppdateras efter 24 timmar. Tryck på en utgivare, swipa i sidled för att bläddra mellan innehållet och swipa upp för att läsa mer.

Snapcode

Alla Snapchatkonto har en unik Snapcode. Den kan enkelt skannas av användare genom att de riktar sin mobilkamera mot den när de är inne på Snapchat och då börjar följa kontot automatiskt. Använd din Snapcode flitigt och sprid den fysiskt så väl som digitalt. Under Malmöfestivalen spred vi t.ex. kontots Snapcode fysiskt med affischer runt om på festivalområdet, på storbildskärmar, i festivaltidningen samt digitalt på webbsida och i sociala medier. Koden går lika bra att skanna från en datorskärm som från en affisch.

Det juridiska

Alla handlingar som kommer in till kommunen är allmänna handlingar – även snaps som kommer in via Snapchat. Öppnar man ett Snapchat konto kommer medborgare också automatiskt kunna kontakta kommunen via Snapchat. Detta är inte en funktion man kan stänga av. Meddelanden i Snapchat försvinner som bekant automatiskt efter 1-10 sekunder. Det är avsändaren som styr detta. Det är inte helt oproblematiskt i förhållande till att vi som offentlig myndighet måste hålla alla allmänna handlingar ordnade, samt att allmänna handlingar endast ska gallras efter gallringsbeslut.

För att leva upp till lagen bör därför alla inkommande snaps dokumenteras, men kan sedan gallras efter gallringsbeslut. Det kan inkomma hot eller andra ärenden som kan behöva hanteras vidare, vilket också gör att det är viktigt att dokumentera alla inkommande snaps innan de försvinner. Detta kan göras t.ex. via en skärmdump. Men eftersom även video är vanligt förekommande som snap är det bästa att filma av alla inkommande snaps. Det kan man göra med en app som t.ex. Mobizen eller liknande.

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv