Tillsammans sparar vi vatten
Vattennivåerna i Skåne är ovanligt låga, samtidigt som vi går in i en tid då användningen ökar. Malmö stad arbetar med att minska vattenanvändningen och uppmanar Malmöbor att göra detsamma. Små förändringar kan göra stor skillnad.
Vanliga frågor och svar om vattenbristen
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om vattenbristen och hur Malmö stads verksamheter jobbar för att spara vatten.
Så kan du spara vatten
I Malmö står hushållen för 70–80 procent av vattenanvändningen. Under 2025 var maj den månad då vi i Malmö använde mest vatten under hela året. I år behöver vi hålla nere vår vattenanvändning.
Så sparar Malmö stad vatten
I Malmö står de kommunala verksamheterna för cirka 5 procent av vattenanvändningen. Malmö stad inför nu flera åtgärder för att använda vatten på ett medvetet och klokt sätt. Det handlar om insatser som kan se små ut men som i kombination med andra förändringar spelar stor roll.
Chatt om vattenbristen
Har du frågor om vattenbristen i Malmö, vad situationen innebär eller hur du själv kan bidra till att spara vatten? Den 11 juni genomförde Malmö stad tillsammans med VA Syd en chatt där du som Malmöbo hade möjlighet att ställa dina frågor. Här kan du läsa frågorna tillsammans med svar som skickades in under chatten.