År 1945 kör 36 vitmålade militärbussar söderut, mot Nazityskland för att rädda människor på flykt. Förutom bussarna används lastbilar, motorcyklar och tåg. Flyktingarna hämtades till säkerheten i Malmö.

Flyktingarnas väg till hoppets hamn

Under våren 1945 kom 15 500 flyktingar till Malmös hamn. Under Malmöforumet kan delegater från hela världen kliva in i en av de vita bussarna som hämtade flyktingarna. De kommer också att kunna ta del av vittnesmål från fyra kvinnor som på olika sätt var med om den stora räddningsaktionen.

Text: Gustav Sigala Haggren (Öppna Malmö)

År 1945 kör 36 vitmålade militärbussar söderut, mot Nazityskland för att rädda människor på flykt. Förutom bussarna används lastbilar, motorcyklar och tåg. Flyktingarna hämtades till säkerheten i Malmö.

– De togs emot i hamnen och placerades på olika anläggningar i staden. Det var framför allt kvinnor i frivilligorganisationer som tog emot de som kom hit, många män var inkallade i försvaret, berättar Samuel Thelin, utställningsproducent på Malmö museer.

Röda korsets räddningsaktion med de vita bussarna var möjlig genom en överenskommelse mellan Sveriges förhandlare Folke Bernadotte och Heinrich Himmler, Nazitysklands inrikesminister och chef för Gestapo. Målet var att hämta hem strandsatta danskar och norrmän, men med bussarna kom också människor från många andra länder.

Inuti buss 44

Att kliva in i den vita bussen framför Malmöhus slott är som att skickas tillbaka 76 år i tiden. Två britsar hänger från väggen, i ett hörn på golvet står en latrinhink. Det hände att det satt upp till 60 personer inne i bussen. På bordet intill förarsätet ligger fotografier på chaufförerna som turades om att köra bussen, vitmålad med ett rött kors på taket, för att inte bombas av brittiska bombplan. Intill chauffören satt en Gestapo-vakt med ett gevär.

– Att sitta i en sådan här autentisk miljö är otroligt värdefullt. Museernas styrka är att vi har de riktiga grejorna, säger Samuel Thelin.

Samuel Thelin på Malmö museer kommer att berätta för deltagarna på Malmöforumet om de vita bussarna och Malmöbornas mottagande av flyktingarna som hämtades hem från Nazityskland under andra världskrigets slut.Foto: Miriam Preis (Öppna Malmö)

Samuel Thelin på Malmö museer kommer att berätta för deltagarna på Malmöforumet om de vita bussarna och Malmöbornas mottagande av flyktingarna som hämtades hem från Nazityskland under andra världskrigets slut.Foto: Miriam Preis (Öppna Malmö)

Hjältinnornas berättelser

Under Malmöforumet ska han berätta om de vita bussarna för presidenter, kungligheter, premiärministrar och andra internationella toppar. Delegaterna kommer också att ha möjlighet att gå in i en vit buss.

Samuel Thelin har även kurerat en utställning som berättar om fyra kvinnor som på olika sätt var med om Röda korsets stora räddningsaktion under våren 1945. En av dem var Malmöbon Gertrud Fröberg, frivilligarbetare för Röda korset. Hon var en av de första som tog emot de nyanlända, duschade och sanerade med medlet DDT för att ta död på loppor och löss. Under arbetet blev hon smittad av fläcktyfus och dog, 32 år gammal.

Historia och nutid möts

Utställningen om de vita bussarna stod färdig på Malmö museer år 2015, 70 år efter räddningsaktionen. Samma år bröt kriget ut i Syrien och 163 000 människor flydde till Sverige för att söka asyl. Även då ställde frivilliga upp för att ta emot strömmen av människor som kom till Malmö.

– Det är viktigt att vi på museum jobbar med nutid när vi pratar historia. Bussen är mycket mer än en vanlig buss. Den symboliserar frihet och insatser, att vara människa och att det finns hopp, säger Samuel Thelin.