Nu kan Malmöborna få kommunal och statlig service på ännu en plats i stan
25 januari öppnar Statens servicecenter ännu ett servicekontor i Malmö, denna gång på Mobilia. Liksom i Rosengård och på Värnhem kommer Malmö stads kontaktcenter att finnas i samma lokaler.
Servicekontoret på Mobilia beräknas dagligen kunna ta emot omkring 300 besökare. Besökarna får här personlig, samlad och digital service från stat och kommun i gemensamma lokaler.
– Det nya servicekontoret blir en viktig knutpunkt för våra besökare i södra Malmö. Servicekontoret blir också ett bra tillskott för att avlasta befintliga kontor i Malmö, säger kontorsområdeschef Ann-Louis Göransson.
Precis som på övriga servicekontor arbetar Malmö stads kommunvägledare även på Mobilia sida vid sida med Statens servicecenters servicehandläggare.
– Samlokaliseringen med Statens servicecenter har gett ett stort mervärde till Malmöborna och vi är glada över att finnas tillsammans på ännu en plats. Genom vårt samarbete har vi unika förutsättningar att ge den bästa servicen i ett helhetsperspektiv utifrån besökaren behov, säger Ann Ekvall, enhetschef för kontaktcenter i Malmö stad.
Adresserna till servicekontoren i Malmö som erbjuder både statlig och kommunal service är Frölichs väg 3 i Rosengård, Fredsgatan 21 på Värnhem och Per Albin Hanssons väg 32E på Mobilia.
Mer om Malmö stads kontaktcenter
Kontaktcenters uppdrag är att göra det enkelt för Malmöbor, företagare och besökare att komma i kontakt med Malmö stad. Förutom att vara tillgängliga per telefon 8–17 på vardagar tar kontaktcenter även emot fysiska besök i stadshusets reception och på servicekontoren i Rosengård, på Värnhem och nu även Mobilia.
Här finns mer information om hur du kommer i kontakt med oss.
Mer om Statens servicecenters servicekontor
Statens servicecenter erbjuder statlig lokal service sedan 1 juni 2019. På servicekontoren får medborgare och företagare vägledning kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Servicekontorens tjänster är efterfrågade och kontoren har cirka 2,2 miljoner besök årligen. Fram till och med år 2023 utökar man till 143 servicekontor.
Mer information och kontakt
Malmö stad, enhetschef Ann Ekvall, 070-878 84 48
Statens servicecenters presstjänst, 010-350 50 70