$left
$middle

Malmökonstnären Leif Holmstrand ställer ut på Malmö konsthall i vår. ”Termiternas liv – Slutet” pågår fram till 28 april. Foto: Peter Kroon, Vårt Malmö

När sorg ser ut som en trollkarls rekvisita på Netflix

Malmökonstnären Leif Holmstrand har sin största utställning hittills på Malmö konsthall i vår. I ”Termiternas liv: Slutet” ingår föremål som lämnats kvar av bortgångna familjemedlemmar och vänner.

Text: Gustav Sigala Haggren, Vårt Malmö

Leif Holmstrand virkar och knyter ihop sängar och fåtöljer med linor och garn, en slags omvårdnad.

– Det är någonting med livscykler och termiter som jag tycker går hand i hand med sorgearbetet. Det blir så tydligt att levandet är ett arbete, säger Leif Holmstrand.

Inne i den ljusa verkstadslokalen på KKV ­Monumental Malmö arbetar Leif Holmstrand med att färdigställa de tre största verken i utställningen som bär namnet ”Family flight”.

Humor i sorgarbetet

Inom loppet av några år gick flera människor bort som hade stått Leif Holmstrand nära.

– Jag förlorade min syster, mina föräldrar och andra närstående under en ganska kort tid. De tre skulpturerna i ­”Family flight” hanterar den situationen. Nu tycker jag inte att utställningen är sorglig för den sakens skull. Det finns mycket omtanke och humor i verken också, säger han.

Hålla kvar vid saker

Föräldrarnas sängar utgör en av skulpturerna. De är vända mot varand-
ra, virkade och hopknutna genom handarbete, något som kommit att känneteckna flera av Malmökonstnärens verk.

– Det finns något fruktansvärt i gesten att slänga saker, men samtidigt något väldigt befriande. Där finns en stark laddning, och den laddningen är intressant att undersöka. Det här är också ett sätt för mig att hålla saker kvar, säger Leif Holmstrand.

Loopar som konst

Likt termiternas arbete med att bygga upp sina stackar använder Leif Holmstrand sig av vissa mönster för att ge form till sina verk.

– Det finns oftast ett antal små spelregler när termiter utför saker i en loopad serie. Jag tänker att det ekar i mitt sätt att arbeta.

– Jag applicerar ofta ett antal receptregler eller spelregler på ett material, sedan låter jag dessa regler loopa tills en skulptur eller ett event har uppstått, säger han.

Allt är rekvisita

Det är nämligen så att Leif Holmstrand ser alla sina verk som rekvisita till olika performance­verk. Alla verk som besökaren möter på Malmö konsthall ska kunna användas som rekvisita eller scenografi.

– Det kommer nog att se ut som props från en Netflix-serie av någon självutnämnd trollkarl, säger Leif Holmstrand och skrattar.

sv