Malmö stad
$left
$middle

Karin Karlsson: Så stärker Eurovision staden

Det är inte över bara för att sista gästen på efterfesten har åkt hem. Det är då det börjar – effekterna i staden av att arrangera Eurovision Song Contest. Vissa saker går att mäta, men Karin Karlsson tror att alla kontakter som knyts och alla nätverks som bildas betyder mer.

Vad ger ett stort evenemang som Eurovision Song Contest staden? Vilka är de långsiktiga effekterna – det som även kallas legacy – efter att Eurovisionfans från hela världen åkt hem igen? Det är så klart lättare att titta på det mätbara, säger Karin Karlsson, som leder stadens arbete med Eurovision Song Contest 2024. Många besök betyder att hotellrum och restauranger fylls, som i sin tur betyder att fler får jobb. Men den största effekten tror hon är den som inte är lika lätt att mäta.

– Jag tror att den största effekten kommer från alla olika typer av samarbeten och nätverk som bildas när vi skapar denna enorma folkfest tillsammans. Det kan vara både mellan medarbetare i staden, men även näringslivet, föreningar och internationella aktörer. Det är nätverk som fortsätter att utvecklas långt efter att festen är över.

Det är snart elva år sedan Malmö stod som värdstad för Eurovision Song Contest förra gången, och ett tydligt exempel på en effekt som hållit i sig sedan dess är Malmö har blivit en självklar plats för de stora evenemangen.

– Det coola med Malmö är att det finns en otrolig kunskap och professionalitet i staden eftersom vi efter Eurovision 2013 har fortsatt att ha större evenemang. Det är en jättetydlig effekt och de som jobbar med evenemang har blivit superproffs, och nu samlas dessa igen i ett jätteprojekt som Eurovision.

En annan tydlig effekt som Karin Karlsson ser efter 2013 är hållbarbetstänket.

– Vi var de första som ISO-certifierade stadens uppdrag under Eurovision 2013. Detta har satt spår och när det nu är vår tur igen så höjer vi den ribban genom att certifiera oss genom hållbarhetsföretaget Greentime. Men det stora är att vi tar fram en strukturerad arbetsmetod som vi ska dela med oss av till nästa värdstad.

Kommer det att skapas fler arbetstillfällen nu än för elva år sedan?

– Förra gången kunde vi se att ESC genererade jobbtillfällen inom besöksnäringen. Kanske var det många som fick sitt första jobb under Eurovision, allt från att riva biljetter, städa och vara värd. Denna gång har både Eurovision och staden vuxit. Vi har större hotellkapacitet än 2013 till exempel, det är inte orimligt att tro att det precis som förra gången kommer att ge fler Malmöbor möjligheten till ett första jobb.

Hur engagerade är Malmöborna då? Det är många som hör av sig till Karin Karlsson, både enskilda personer, föreningar och näringslivet som vill vara med och bidra till festen.

– Vi har till exempel många körer som vill vara med. Det kommer att synas mycket kreativitet runtom i stan, och det blir betydligt fler pop-ups än förra gången. Och så tror jag det blir fler fester, ja det blir partaj över hela stan.

Och efter sista festen lever effekterna kvar, och hon är övertygad om att stora evenemang bygger ihop samhället.

– Det finns nog lika många musikgenrer som människor. Musik är inbjudande och inkluderande och vi bjuder in till spännande platser dit människor vill komma. 2013 var Malmö var en enda stor famn. I en polariserad värld kan ett evenemang som Eurovision Song Contest stärka Malmö och stärka vår tro att vi kan tillsammans, säger Karin Karlsson.

Fakta

Namn: Karin Karlsson

Roll under arbetet med Eurovision: Malmö stads huvudprojektledare för Eurovision Song Contest 2024.

Mitt bästa Eurovision-minne: När jag var projektledare för Eurovision i Malmö 2013 undrade en hipster-kompis hur jag kunde välja att jobba med Eurovision. ”Det är ju inte nån bra musik”. Finalkvällen sitter jag inne på Arena, och på skärmarna dyker det upp en bild på en hipsterkille i Folkets park som med stor inlevelse sjunger med i ”It is all Because of You” när Robin Stjernberg framför Sveriges bidrag. Då kände jag att vi hade lyckats!

sv