$left
$middle

Malmö stad får godkänt för digital tillgänglighet

I somras meddelade DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) att man granskat Malmö stads webbplatser och e-tjänster. Eftersom DIGG hittade brister i den digitala tillgängligheten på malmo.se påbörjade de ett tillsynsärende. I ärendet låg också ett hot om höga böter om kraven inte uppfylldes. Ett intensivt arbete påbörjades i kommunen under hösten för att åtgärda bristerna och för att lägga en plan på lång sikt.

DIGG har nu godkänt Malmö stads åtgärder och den åtgärdsplan som visar på att kommunen har rutiner och processer för att lyckas med tillgänglighetsarbetet långsiktigt.

– Det har nu gått ett par veckor sedan beslutet kom och vi är många som pustar ut. Samtidigt som vi vet att vi behöver ta ny sats, hitta ny energi, göra nya prioriteringar och fortsätta ett viktigt arbete, säger Mats Holmström, kommunikationsdirektör i Malmö stad.

Vad gjorde ni för att lyckas?

– Vi har utvecklat metoder för att förbättra arbetet när det gäller digital tillgänglighet. Bland annat ställer vi krav på leverantörer vid upphandling av våra digitala system och e-tjänster. Vi kommer också använda oss av vår egen interna kontroll för att kontrollera så att lagen följs, säger Ola Johansson, projektledare i Malmö stad.

Ola Johansson, projektledare i Malmö stad.

Ola Johansson, projektledare.

Varför har Malmö stad inte följt lagen?

– EU-lagstiftningen kom för några år sedan och fick tyvärr inte så stort genomslag i det offentliga digitala Sverige. Malmö stad är inte ensamt att inte leva upp till kraven. Omställningen har gått granska trögt, även hos leverantörer av e-tjänster. Vi kommer att ställa mycket högre krav på dem framöver.

Hur lyckades ni åtgärda bristerna på så kort tid?

– Det har utan tvekan varit ett lagarbete. Alla insåg snabbt att vi behövde kraftsamla för att lyckas. Det har dock tagit kraft och energi från andra utvecklingsarbeten som har fått ställas på paus.

Vad är syftet med lagen om digital tillgänglighet?

– Syftet är att alla på lika villkor ska kunna ta del av information och använda digitala tjänster oavsett vilka förutsättningar du har. Det kan till exempel vara syn, hörsel, motoriska eller kognitiva funktionsnedsättningar, avslutar Ola Johansson.

Vad är DIGG?

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) arbetar med att öka takten i den offentliga förvaltningens digitalisering genom att utveckla byggblock, principer och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. De säkerställer också att digital offentlig service är tillgänglig för alla.
På digg.se kan du läsa mer om DIGG:s verksamhet

sv