$left
$middle

"Vi har lärt oss att Eurovision representerar olika kulturer och traditioner", säger Genjo Abdifatah och Soso Atout.

Lovskolan som gav oväntade möten med Eurovisionartister i Malmö

Mobilia, Emporia, Folkets park och Malmö museum. Det är mötesplatser som fått en central plats i fiktiva noveller som skapats av elever på Mellersta Förstadsskolan. Under påskveckan deltog de i två dagars lovskola för att förbättra sin svenska med Eurovision som huvudtema.

Klockan är 14.00 och det är en vårsolig tisdagseftermiddag i Malmö. På Mellersta Förstadsskolan ekar högstadiet tomt, men i ett klassrum på andra våningen är det liv och rörelse. Här håller två dagars lovskola på att avslutas med diplomutdelning och applåder för de 22 elever som frivilligt valt att delta.

– Mitt mission är att lovskolan ska vara något att längta till. Det ska vara kul att vara här på lovet när de andra är lediga, säger Johanna Hjelm som ansvarat för undervisningen.

Johanna är vanligtvis lärare i språkval svenska/engelska på skolan. Under lovet har hon använt sig av ett pedagogiskt upplägg där hon valt att utgå från Eurovision 2024 som tema för elevernas språkträning.

– Jag försöker alltid hitta ämnen som är aktuella för eleverna. Hela skolan handlar ju om att lära sig mer om världen och att stötta eleverna att hitta sin röst i den. Jag vill att de ska känna att de är delaktiga och att de är personer som kan gå ut i världen, träffa folk och ta för sig.

Italien vann när lovskolans elever röstade fram sin vinnarkandidat. 

Italien vann när lovskolans elever röstade fram sin vinnarkandidat.

Popcorn och paljetter

I undervisningen har eleverna fått se och lyssna på de fem förhandstippade favoriterna från Kroatien, Ukraina, Italien, Schweiz och Nederländerna i ett paljettpyntat klassrum. De har fått bakgrundsinformation om artisterna, med information om vad låtarna handlar om, och fått läsa aktuella nyheter om Eurovision med diskussion om den politiska kontexten för tävlingen. Därefter har de fått rösta fram sina egna favoriter, äta popcorn och skriva varsin novell.

– Temat för novellerna har varit ”Ett oväntat möte” där de har fått fantisera fritt och föreställa sig ett oväntat möte mellan en Malmöbo och någon som besöker Malmö med anledning av Eurovision, säger Johanna Hjelm.

Språklärare Johanna Hjelm.

Språklärare Johanna Hjelm.

Mer rap i Eurovision

Mohammad Qambari Nasrullah är 16 år och en av eleverna som deltagit i lovskolan. För två år sedan kom han till Sverige från Afghanistan och uppskattar undervisningen.

– Det känns jättebra att vi får fler chanser att lära oss svenska för att bli bättre på att prata, skriva och diskutera, säger han.

I novellen som Mohammad skrivit träffar han och en kompis den nederländske artisten Joost Klein i Sorgenfri. De tar honom till Malmö museum och lär honom konceptet fika. Själv hade Mohammed aldrig hört talas om Eurovision och vet inte heller om han kommer att titta på sändningen från Malmö.

– Kanske, om jag inte har fotboll. Jag gillar mest att lyssna på musik på Youtube, det är roligare. Det borde vara mer rap i Eurovision. Varför finns det ingen rap?

Inte heller skolkompisarna Genjo Abdifatah, Soso Atout eller Sofia Barai har bestämt sig för om de ska se på Eurovision. De gillar mest att lyssna på artister som Frank Ocean, Brent, Drake och Travis Scott. Men de hoppas ändå att det går bra för Sveriges bidrag.

– Marcus och Martinus förtjänar att vinna! De ger energi. Det spelar ingen roll om de inte är svenskar, man borde inte hata på dem för det, säger Genjo Abdifatah.

sv