$left
$middle

Isbrytaren S/S Bore under en isig vinter 1966

Skeppet Bore är på plats och Skeppsbrons promenadstråk är färdigt

S/S Bore, världens äldsta ångmaskinsdrivna isbrytare som fortfarande kan gå för egen maskin, är sedan december i Malmö stads tjänst. Nu ligger Bore vid Skeppsbrokajen och binder ihop stadens maritima historia. Från dåtidens hamn med dess varv och sjömän till framtidens kulturhamn och aktiva kajer.

På lördag, 15 juni, är årets version av Skeppsbrons uterum klart. Kom gärna ner och njut av platsen och passa på att titta på Bore.

Bore

I slutet av 1800-talet kunde färjeöverfarten Malmö–Köpenhamn vara stängd i månader på grund av is. Malmö hyrde in hjälp från andra sidan sundet men de hårda vintrarna gjorde att danskarna endast kunde täcka sina egna behov. Vintern 1893 stod Malmö helt utan isbrytarhjälp. Då beslöt sig Malmö hamn för att bygga en egen isbrytare. Kockums Mekaniska Verkstad fick beställningen i juni 1894 och fem månader senare sjösattes Bore.

Bore var sedan i drift som isbrytare i Malmös hamnar under 74 år.

På söndag, den 16 juni, börjar våra visningar av Bore. Vill du följa med på en guidad tur, då hittar du biljetter och tider på Kulturcentralen.nu.

Skeppsbrokajen

Besök vårt uterum på Skeppsbrokajen. På lördag öppnar årets version och då finns veteranbuss 50 med chaufför på plats. Här kan du slå dig ner på någon av alla sittplatserna, ta med dig pjäser så kan du spela schack, titta på utställning om Nyhamnen eller bara hänga. När mörkret faller kan du se små djur som lyser i träden.

Om någon vecka börjar aktiviter på platsen som till exempel konstworkshops, 3x3 basket med Malbas och större evenemang längs hela kajen i början av augusti.

Buss 50 och chaufför besöker skeppsbron på lördag

Buss 50 levererades till Malmö Stads spårvägar i februari 1958. Bussen var då byggd med plats för fast konduktör och hade 2 påstigningsdörrar och plattform längst bak. Till en början körde bussen på linje 10 mellan Östra sjukhuset och Norra Grängesbergsgatan. I början av 60-talet var det personalbrist så bussen fick då börja användas som enmansbetjänad, föraren både körde och sålde biljetter. Bussen försågs då med en skylt framtill som talade om att bussen var enmansbetjänad vilket innebar påstigning fram i stället för bak.

sv