Malmö stad
$left
$middle

På Spångatan gäller 30 km/h. Det ska nu gälla på ännu fler gator i Malmö. Foto: Malmö stad

Nu gäller 30 kilometer i timmen

En zon i centrala Malmö får i dag 30 kilometer i timmen. Säkningen görs av staden för att öka trafiksäkerheten och skapa en bättre stadsmiljö. Samtidigt utökas samarbetet med Polisen för att minska buskörningarna och för att se till att max 30 hålls.

Från och med i dag 26 juni inför vi 30 kilometer i timmen på flera gator i centrala Malmö. Hastighetsbegränsningarna kommer gälla på Davidshall, i Lugnet, på Möllevången och Rådmansvången, samt delar av Södervärn. Omskyltningen sker successivt, gata för gata och kommer börja gälla omedelbart i zonen.

30 gör Malmö bättre

30 kilometer i timmen är en bra hastighet i städer av flera skäl. Det minskar risken för allvarliga olyckor och ökar trafiksäkerheten. Körning i låga hastigheter innebär dessutom färre inbromsningar och accelerationer, något som både minskar trafikbullret och håller nere bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen.

Effekterna av sänkta hastigheter gör helt enkelt Malmö till en bättre stad att bo eller vistas i. Sara Forslund, sektionschef på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad, säger:

– Vi är väldigt glada över att ha en 30-zon i Malmö. Sänkningen är ett viktigt initiativ för att skapa en mer hållbar och trafiksäker stad. Ett Malmö med en stadsmiljö där det är tryggt att promenera, cykla eller bara vara i. Det känns också extra viktigt att vi kan gå boende tillmötes med en lösning som gör att fler kan sova gott och må bra.

Kartbild med markering av 30-zonen som gäller stadsdelarna Davidshall, Lugnet, Möllevången, Rådmansvången och delar av Södervärn.

Inom den här zonen gäller 30 kilometer i timmen från och med 26 juni 2024. På Regementsgatan/Drottninggatan blir det 30 km/h först senare. (reds. anm.).

Samverkan med polisen

Ytterligare ett skäl till sänkningen är trafikbuller, som framför allt kommer av problemet med buskörningar i områdena. Trafikbeteendet innebär till exempel fortkörning, körning med trimmade fordon eller med snabba accelerationer och kraftiga inbromsningar. Det skapar en osäker trafikmiljö och försämrar livskvalitéterna i staden.

Problemet har även identifierats genom dialog med boende och lokala aktörer både av Malmö stad och polisen, som samverkar för att öka trafiksäkerheten och tryggheten i staden. Båda är överens om att sänkningen till 30 km/h är en bra början för att komma till bukt med problemet.

Gemensamt medborgarlöfte

Buskörningar tenderar att bli ett större problem under sommarhalvåret. Därför utökar nu Malmö stad samarbetet med polisen fram till augusti 2024 i ett gemensamt medborgarlöfte. Uppföljning av medborgarlöftet kommer att ske under september 2024 och presenteras under oktober 2024 genom kommunikation från polisen och Malmö stad.

I löftet ansvarar Malmö stad förutom hastighetssänkningen att förbjuda U-sväng i vissa korsningar samt fortsätta att arbeta långsiktigt för att utforma gator för att minska trafikbuller.

Polisen ansvarar för att se till att reglerna efterlevs och kommer bland annat sätta in extra kontroller. Mer information finns på polisens hemsida.

Trafiksäkerhet

Beslutet om att införa 30 kilometer i timmen i en zon i Malmö fattades av tekniska nämnden den 12 juni 2024. Här på malmo.se kan du läsa mer om hastighetsbegränsningar och trafiksäkerhet i staden.

sv