$left
$middle

Foto: Miriam Preis, Vårt Malmö

Färska utredningar för en Öresundsmetro

- Hallå där, Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron.
Med ökad pendel- och godstrafik riskerar Öresundsbron att bli en flaskhals mellan Sverige och resten av Europa inom ett par år. Både Köpenhamns kommun och Malmö stad vill därför bygga en Öresundsmetro för persontrafik.

Text: Johan Bentzel, Vårt Malmö

Varför behövs en Öresundsmetro?
– Då behöver man inte bygga ut Öresundstågen ytterligare, vilket ger mer plats för gods- och fjärrtåg på Öresundsbron när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029. Metron halverar restiden mellan Malmö och Köpenhamn till 23 minuter och avgår varannan minut i rusningstrafik. Den hänger också ihop med stadsutvecklingsprojekt i Malmö och Köpenhamn.

Trafikverket har tittat på kapaciteten över Öresund. Vad visar utredningen?
– Just nu finns det ingen kapacitetsbrist på Öresundsbron, men om man förverkligar alla planlagda utbyggnader med nya stationer och järnvägslinjer kan det uppstå flaskhalsproblem även på själva bron. Därför behövs en ny Öresundsförbindelse som står klar före 2050. Öresundsmetron är en av flera tänkbara lösningar.

En annan utredning är den fördjupade översiktsplanen för Öresundsmetron. Vad innebär den?
– Översiktsplanen är en långsiktig process som slutar först 2027. Men den femte juni kom ett inriktningsbeslut från Malmö stad om var stationerna ska ligga och linjerna gå om man beslutar sig för att bygga en metro. Det är en viktig signal.

Varför är miljökonsekvensbeskrivningen för den nya metrolinjen M5 i Köpenhamn viktig för Öresundsmetron?
– Som en del i utredningen har man tittat på om det går att ansluta Öresundsmetron till M5 utan att störa driften av linjen. Redan när M5 byggs måste man förbereda för en anslutning av Öresundsmetron. Det går inte att göra senare.

sv