Malmö stad
$left
$middle

Visionsbild: Amiralsstadens första etapp, "Hydrodromen", planeras att bli en nedsänkt park med dagvattenhantering. Foto: Visionsbild, Radar Arkitektur & Planering

Tio år efter skyfallet Arvid

För snart tio år sedan drabbades Malmö av det största skyfallet i stadens historia. På bara sex timmar föll lika mycket regn som under två vanliga sommarmånader, vilket ledde till översvämningar som påverkade tusentals fastighetsägare. Sedan skyfallet Arvid har Malmö stad och VA SYD jobbat tillsammans för att förbättra stadens förmåga att hantera stora regnmängder.

Den 31 augusti 2014 föll mer än 100 millimeter regn över Malmö på bara några timmar; vilket ledde till omfattande översvämningar. Skyfallet, som fick namnet Arvid, fyllde viadukter, påverkade kollektivtrafiken och orsakade skador på över 2000 fastigheter.

– Vi lärde oss mycket av Arvid. Nu har vi bättre beredskap och har vidtagit åtgärder för att Malmö ska vara bättre rustat vid kommande skyfall. Men det går inte att helt bygga bort risken för översvämningar - det handlar snarare om att leda vattnet till platser där det gör minst skada, säger Linda Nilsson, dagvatten- och skyfallssamordnare på fastighets- och gatukontoret i Malmö stad

Samarbete och nya lösningar

Sedan skyfallet Arvid har Malmö stad och VA SYD jobbat nära tillsammans för att förbättra stadens förmåga att hantera stora regnmängder. Exempelvis har äldre områden med kombinerade dag- och avloppsvattenledningar byggts om för att kunna separera vattensystemen. Flera nya parker har även anpassats för att kunna ta hand om vatten ovan mark, så att det inte överbelastar stadens ledningsnät.

– Under Arvid föll det så mycket vatten att ledningsnätet inte kunde hantera det, berättar Kristina Hall, VA-strateg på VA SYD. Vårt ledningsnät är dimensionerat för att klara normala regnmängder, men vid skyfall behövs andra lösningar, som till exempel nedsänkta parker."

Hållbar stadsplanering

En del av Malmös plan för att hantera framtida skyfall handlar om att integrera klimatanpassningar i stadsutvecklingen. I nya exploateringsområden tar staden hänsyn till skyfallsrisker genom att anlägga parker med nedsänkta ytor, använda genomsläppliga material och skapa gröna områden. Ett exempel är Amiralsstadens första etapp, där en parkeringsyta planeras att sänkas flera meter under marknivå för att kunna fördröja stora mängder vatten, samtidigt som platsen fungerar som en park för rekreation och lek.

Malmö stad genomför även så kallade "passa på-åtgärder" vid ombyggnationer i redan etablerade områden. Ett exempel är Erikslustvägen, där skyfallsanpassningar införs i samband med att vägen byggs om för kollektivtrafik. Även befintliga parker och lekplatser anpassas för att bättre kunna hantera stora regnmängder, bland annat genom att justera höjdsättningen.

Exempel på skyfallsanpassade parker

Flera av Malmös parker har byggts om för att kunna samla och fördröja vatten vid kraftiga regn. Söderkullaparken och Fosietorpsparken har båda försetts med nedsänkta ytor som leder regnvatten från gatorna in i parkerna, där det kan samlas utan att skada omkringliggande bebyggelse. Sundsbroparken i Bunkeflo är utformad för att fördröja dagvatten och minska risken för översvämningar. Och Dagvattenparken i Hyllie som byggts för att klara ett så kallat 50-årsregn.

Genom dessa och andra åtgärder är Malmö bättre rustat inför framtida skyfall. Men Linda Nilsson betonar vikten av samarbete:

– Vi kan bara påverka en liten del av stadens yta – resten ligger i privata händer. Därför måste vi alla hjälpas åt för att göra plats för vattnet och minska skadorna vid framtida skyfall, säger Linda Nilsson.

sv