23 elever i riskzon har påbörjat gymnasiet under hösten med stödinsatser från Mind the gap
Från grundskola till gymnasium. Det är en övergång som har identifierats som en kritisk tidpunkt då unga personer, som befinner sig i en riskzon för att inte påbörja och fullfölja sin skolgång, väljer att hoppa av. Genom en ny satsning har 23 Malmöelever fått stöd från slusskoordinatorer för att göra höstens skolstart mer hållbar.
Mind the gap är ett EU-finansierat projekt som fokuserar på ungdomar i stadsområde söder. Genom sitt samarbete med sex grundskolor har de erbjudit stöd till 23 elever som, av olika anledningar, anses befinna sig i en riskzon för att avbryta sina studier.
Malmö stads tre slusskoordinatorer Alexander Söderholm, Jakob Lindgren och Jenny Lindvall har följt eleverna sedan årskurs nio i samband med gymnasievalet. Under höstens skolstart har de haft en hektisk period och stöttat ungdomarna med många praktiska göromål.
– Vissa elever var väldigt nervösa och stressade och behövde mycket hjälp, andra klarade sig bra med stöd och uppmuntran via sms. Vi har exempelvis fått hjälpa till med att fixa busskort, hämta ut datorer och att komma in i digitala system.
Små bekymmer som blir stora
Vad är det som får bägaren att rinna över för en elev, som kan leda till ett avbrott från gymnasiet? Enligt slusskoordinatorerna kan det, till synes, vara små bekymmer som får stora konsekvenser för hur eleven upplever sig själv, skolan och situationen. Därför handlar arbetet också om att skapa tillitsfulla relationer till skolpersonal.
– Ofta handlar det om att övervinna småsaker tillsammans och att hjälpa dem att hitta strategier. En elev hade exempelvis problem att öppna sitt skåp och upplevde sig inte få tillräckligt med hjälp från lärare och vaktmästare för att lösa situationen. Det skapade stor frustration hos eleven.
Prioriterad målgrupp
Att påbörja och avsluta gymnasiet är avgörande för att etablera sig på arbetsmarknaden och att bli självförsörjande. Det är också en viktig faktor för att förebygga ohälsa och förhindra att ungdomar hamnar snett i livet. Både lokalt och nationellt är målgruppen en politisk prioritet och omfattas av det lagstadgade kommunala aktivitetsansvaret (KAA).
– Att stötta dessa elever är oerhört viktigt! När vi följer dem i övergången får vi syn på de glapp som gör att de kommer i kläm och hamnar mellan stolarna. Tillsammans arbetar vi för att täppa igen dessa glapp för en mer hållbar skolgång, säger projektledare Nina Lanje.
Tre lärdomar från höstens skolstart
- Agera snabbt! Det är viktigt med en tät kontakt mellan skola och slusskoordinatorer. Skolan måste höra av sig direkt vid frånvaro eller om något annat inte fungerar.
- Att ha ett möte med mottagande skola innan skolstart har betytt mycket för en bra start för eleverna.
- Studiebesök på gymnasieskolor inför gymnasievalet gör skillnad. Dessa elever har inte gjort omval.
Mer information om Mind the gap