Rekordförsök på Stapelbäddsskolan
Kan en skola omringas om man tar hjälp av alla elever och personal? 15 november ville Stapelbäddsskolan ta reda på det och på så sätt även försöka sätta rekord.
– Världsrekord! Världsrekord!
Det var nog en hel del förbipasserande som höjde på ögonbrynen när de gick förbi Stapelbäddsskolan under lunchrusningen under fredagen. Om inte för det taktfasta skanderandet så för det faktum att över 500 elever i årskurs F till 3 stod hand i hand runt hela skolgården. De flesta dessutom med olika slags hattar, mössor och diadem på huvudet. Hur hamnade eleverna här?
– Det började med att skolbibliotekarien upptäckte att barnen var väldigt intresserade av olika rekordböcker. Det var väldig ruljangs på dem helt enkelt. Frågan lyftes till elevrådet – var detta möjligtvis ett tema som eleverna gick i gång på. Och det var det, berättar Josefine Sundberg, förstelärare och mentor i årskurs 2.
Sagt och gjort. Under skolans barnboksvecka som återkommer varje höst, fastställdes temat till just ’rekord’. Under hela veckan har skolan haft så kallad fadderläsning, där de äldre eleverna har läst för de yngre, tipsrunda och affischer med fakta om olika rekord som har stått i plexiglasställ och legat på borden i matsalen och suttit uppsatta ute på skolgården.
– Det har varit texter i punktform med bildstöd så att alla kan ta till sig det. Bland annat har eleverna kunnat jämföra sig med den längsta mannen och den kortaste kvinnan och läsa om olika matrekord som den största hamburgaren och den längsta nudeln, säger Josefine Sundberg.
Veckan avslutades med en läsande flashmob där personal och vårdnadshavare har kunnat hjälpa till att uppmärksamma vikten av att läsa genom att ställa sig ute på skolgården och läsa högt ur en valfri bok. Och så rekordförsöket förstås.
– Det var en demokratisk process att komma fram till det. Vi bad klassråden att komma på idéer på olika rekordförsök och så diskuterades idéerna på elevrådet. De fick resonera kring frågor som vilka rekord de skulle vilja slå och vad man faktiskt kan göra på skoltid eller fritidstid, säger Patric Berg, IT-pedagog och den som leder elevrådet.
Till slut landade man i att försöka nå runt hela skolan genom att hålla varandra i handen och på så sätt även ge skolan och skolgården en stor kram.
– Om vi inte lyckas så kommer det att kännas lite ledsamt men om vi lyckas är det jättebra. Jag tror inte att någon har gjort detta i hela världen så det är lite coolt om det funkar, säger Huda Najdi Elakel som går i årskurs 2 på Stapelbäddsskolan.
Tror du inte att det kommer att bli svårt att få alla barnen att hålla varandra i händerna?
– Nej, det kommer att gå bra. Jag önskar att jag hade haft lite längre armar men jag får väl sträcka ut dem så långt jag kan.
30 minuter senare kommer facit: Visst lyckades försöket.
– Det var precis så att vi klarade det tack vare den sista klassen men jadå, hela skolgården blev omringad, säger Josefine Sundberg.
– Det kändes bra att stå där. Det var inte så svårt, jag behövde inte ens sträcka ut armarna så mycket, säger Huda Najdi Elakel.
Vad händer nu?
– Nu ska vi först njuta av att vi lyckades, det är ju en stor, gemensam upplevelse som vi har varit med om. Kanske kan vi sätta andra rekord i framtiden, det fanns ju så många förslag. Kanske är det dags att ringa Guinness rekordbok, avslutar Josefine Sundberg och ler.
Fakta Stapelbäddsskolan
Med sina 510 elever är Stapelbäddsskolan en av Sveriges största F–3-skolor. Skolan ligger i Västra hamnen, bredvid Stapelbäddsparken.