Malmö stad
$left
$middle

Med hjälp av två verktyg ”De fem frågorna” och ”Må-bra hjulet” kan personal orientera sig kring ett barns mående.

Modellen som gör personalen tryggare i svåra frågor: Så fungerar Trygga barnet

Trygga barnet är en samverkansmodell som hjälper pedagogisk personal att säkra trygga uppväxtvillkor och upptäcka tidiga tecken på en ogynnsam utveckling hos ett barn. Förskola, skola, socialtjänst och hälso-och sjukvård kan samverka och ge hjälp och stöd till barn och deras vårdnadshavare på ett tidigt stadium.

Trygga barnet fungerar som ett skyddsnät för alla barn i åldrarna 0-15 år. Modellen har en tydlig process som ofta startar med att en personal inom förskola eller skola upptäcker att något kring ett barn inte står rätt till. Det kallas för tidiga tecken. Efter det görs en kartläggning där fokus är samtal med vårdnadshavare, kollegor och barnet själv.

Det finns två verktyg, ”De fem frågorna” och ”Må-bra hjulet” som hjälper medarbetare på förskolor och skolor att kartlägga och orientera sig kring situationen kring barnet och barnets mående.

– Det kan röra allt från relationer, fritid och omsorg: Får barnet tillräckligt med mat hemma, har barnet fungerande kompisrelationer på sin fritid, kort sagt hur ser barnets liv ut när hen inte är i förskolan eller skolan? säger Linda Abrahamsson avdelningschef på förskoleförvaltningen.

När förskolan eller skolan arbetat med ”Må bra-hjulet” och ”De fem frågorna” finns möjlighet att boka konsultation med ett av barnteamen varav ett är inriktat mot förskolor och ett mot skolor. Teamen är sammansatta av personer från de olika verksamheterna förskola, skola, hälso- och sjukvård och socialtjänst.

– Exempelvis ingår en föräldrarådgivare, en specialistsjuksköterska med inriktning på barn, en socialsekreterare, psykolog och specialpedagog, fortsätter Linda.

Ett brett verktyg

Ansvaret för ett barn inom Trygga barnet lämnas aldrig över - utan delas av teamet. På så vis ska inget barn riskera falla mellan stolarna.

Den senaste tiden har hedersrelaterat våld och förtryck varit ett ämne som det diskuterats mycket kring och även om Trygga barnet som modell är inte skapad för hedersrelaterade frågor är det ett användbart verktyg också i det arbetet.

– Trygga barnets stödmaterial gör personal trygga i att våga fråga, våga lyssna och stanna kvar i det som är svårt tillsammans med barn, elever och vårdnadshavare. Förskolan och skolan ska vara en trygg plats där barn och unga kan trivas, lära och utvecklas. Ingen ska fara illa, vare sig i hemmet eller i skolan. Förskolan och skolan har en betydelsefull roll i att förebygga och tidigt upptäcka barn och unga som lever i utsatthet, säger Cecilia Holmkvist, enhetschef inom centrala elevhälsan i grundskoleförvaltningen.

Hon fortsätter:

– Tillsammans är vi starkare och genom tydlig och effektiv samverkan med stöd av Trygga barnet kan vi samordna insatser och tidigt upptäcka och stödja barn som lever i en utsatthet och riskerar att fara illa, exempelvis i en hedersrelaterad kontext eller i en familj med psykisk ohälsa.

Planering och samarbete ger ett bra stöd

Efter konsultationen inom barnteamet samordnas det stöd som behövs. Varje verksamhet ansvarar för sin del av planeringen.

– Än så länge så har konsultationerna lett till att man gått tillbaka till sin egen verksamhet och gjort förändringar enligt barnteamets förslag, men det finns även möjlighet att utse en stödsamordnare som då har ett helhetsansvar för att hålla ihop arbetet när ett barn har stöd från flera verksamheter, säger Kristina Bloomfield Wijk, processledare på Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.

Genom att sätta in stöd tidigt på den plats där barnet vistas om dagarna, om det så är förskolan eller skolan - kan vi göra större skillnad för barnet snabbare, förklarar Linda Abrahamsson och får medhåll från Cecilia Holmkvist:

– Att upptäcka barn som riskerar att fara illa och undanröja hinder för lärande är en del av våra verksamheters grunduppdrag. Rätt stöd i rätt tid ur ett helhetsperspektiv för barnets bästa kan motverka att problem växer sig större.

Hur fortskrider arbetet med Trygga barnet i förskola och grundskola?

  • Modellen håller successivt på att implementeras i Malmös förskolor och grundskolor.
  • Under 2024 har förskoleförvaltningen implementerat modellen i 73 förskolor och 10 Öppna förskolor. I slutet av 2025 beräknas alla förskolor ha fått utbildning och implementering.
  • I grundskoleförvaltningen har hittills åtta grundskolor introducerats till modellen och nu påbörjas ett bredinförande på Malmö stads grundskolor. I slutet av 2026 beräknas alla kommunala grundskolor ha fått ta del av modellen.

Vad är Trygga barnet?

Trygga barnet är en samverkansmodell framtagen av Malmö stad tillsammans med Region Skåne. Modellen ska underlätta för förskolan, skolan, hälso- och sjukvården och socialtjänsten att samverka kring ett barns behov tillsammans med barnet och vårdnadshavarna.

Trygga barnet har sitt ursprung i Skottland där en liknande samverkansmodell framgångsrikt startade redan 2006. Där kallas modellen GIRFEC (Getting it right for every child) och har exporterats till flera olika länder och städer sedan dess.

sv