Lägg på luren – så stoppar du bedragaren
Bedrägerier mot äldre har blivit vanligare. Bedragare försöker lura till sig pengar genom telefonsamtal, sms och dörrknackning. På stadens trygghetsträffar för seniorer tipsar Malmö stad och polisen om hur man ska undvika bedragarna.
Text: Gustav Sigala Haggren, Vårt Malmö
På mötesplatsen Träffpunkten i Videdal fylls stolarna med besökare. Fikat står uppdukat och alla gör sig redo för att lyssna på dagens huvudgäst, Glen Sjögren från polisen. Men det är inget muntert ämne som tas upp på dagens träff. Glen Sjögren är här för att prata om bedrägerier mot äldre.
Bedrägeribrott ökade med 22 procent mellan 2022 och 2023 enligt Brottsförebyggande rådet (Brå). Kortbedrägerier och bedrägerier genom social manipulation ökade mest. Bedrägerier genom social manipulation drabbar särskilt äldre personer.
Låtsas vara barnbarn
Bedragarna kan till exempel skicka sms där de utger sig för att vara ett barnbarn som skriver att de har bytt nummer. Sedan uppmanar bedragaren den utsatta att swisha pengar till det nya numret.
Andra bedragare säger att de ringer från en myndighet eller en bank och säger att du ska logga in med ditt bank-id.
– Logga aldrig in med bank-id om någon ber dig, så länge du inte själv har tagit första kontakten. Om du är osäker, lägg på luren. Var oartig, annars har de dig fast, säger Glen Sjögren.
Polisen har legitimation
Han betonar också att polisen sällan ringer upp medborgare om de inte har ringt polisen först.
– Polisen ringer inte äldre och ber dem samla ihop sina värdesaker för att undvika att de ska bli stulna. Och polisen kommer absolut inte och hämtar värdesaker, säger Glen Sjögren.
Dagens föreläsning handlar också om personer som knackar på dörren och påstår att de är från hemtjänsten, polisen eller att de är hantverkare.
Personal från hemtjänsten ska ha legitimation, men det kan förekomma att vikarier inte har någon. Då går det att ringa hemtjänsten och kontrollera.
Även poliser ska legitimera sig. Glen Sjögren visar sin egen legitimation för att demonstrera hur en sådan ska se ut.
Träffen blir livlig och det märks att dagens ämne engagerar många. Besökarna berättar om erfarenheter som de själva och andra de känner har varit med om.
Titti Nilsson, Mona Hansen och Gun Lindhult tycker att det har varit en nyttig och bra träff.
– Jag var med om en sak bara förra veckan. Någon sa att de ringde från Kivra. Jag har inte Kivra, sa jag och lade på, säger Mona Hansen.
Bra vara misstänksam
Gun Lindhult tycker att det är hemskt att alltid behöva vara misstänksam mot människor.
– Vi vill ju ha ett öppet samhälle och så tvingas vi leva med denna misstänksamhet. Jag tycker att det är fruktansvärt. Förr låste vi varken huset eller garaget på dagarna. Nu vågar man inte ens vara på baksidan av huset och samtidigt ha öppet på framsidan, säger hon.
I takt med utvecklingen av AI (artificiell intelligens) har det även blivit lättare att ”stjäla” någon annans röst. Även detta oroar besökarna här i dag.
– Tänk om man har somnat och så ringer det. Man hör ’sonens’ röst som säger att han ligger illa till och att jag måste swisha 15 000 kronor, säger Gun Lindhult.
Titti Nilsson fyller i:
– Är man då så kall och säger: ”Du, jag lägger på nu och ringer upp dig på ditt nummer”, frågar hon sig.
– Det jag tar med mig i dag är ”Lägg på, lägg på, lägg på”, säger Gun Lindhult.
Äldre drabbas oftare
Glen Sjögren berättar att seniorer i Malmö fortsätter att bli utsatta för bedrägerier.
– Det har legat högt konstant i många år, och mot äldre i huvudsak. Därför är det viktigt att informera om det. Alla går kanske inte ut och söker information på nätet, därför är vi ute och snackar om det, säger han.
Märker ni att det blir vanligare med att bedragarna använder AI-teknik när de ringer upp?
– Det kommer, men det är inte jättevanligt än så länge. Bedragare som ringer låter så pass trevliga ändå. Då behövs inte AI, säger Glen Sjögren.
Fakta
Trygghetsträffar
Varje år anordnar polisen och Malmö stad gemensamma trygghetsträffar för att informera seniorer om brott och brandsäkerhet i hemmet. Träffarna är kostnadsfria och kräver ingen föranmälan.
Aktuella datum och platser under våren:
Tre vanliga sätt att bli lurad på
- Folk ringer upp dig och låtsas att de är någon annan. De kan säga att de ringer från en myndighet eller en bank.
- Någon ringer på dörren och säger att den är från hemtjänsten, är hantverkare eller från något företag.
- Någon hör av sig och påstår att den är en släkting, säger att den har tappat sitt gamla nummer och ber dig att lägga in det nya i din mobiltelefon. De kan sedan be dig att swisha pengar till det nya numret.
Bedrägeribrott ökar
Under 2023 anmäldes 238 371 bedrägeribrott, en ökning med 22 procent jämfört med 2022. (källa: Brå)
Vishing och fysisk vishing
Telefonbedrägerier kan också kallas ”vishing”. Ordet är en kombination av de engelska orden voice (röst) och fishing (fiske), vilket kan översättas till röstfiske. Bedragare ringer dig och utger sig för att vara någon annan.
Det finns också något som heter fysisk vishing, något som har ökat kraftigt enligt polisen. Fysisk vishing handlar om att bedragaren ringer upp dig och säger att dina tillgångar är på väg att stjälas. Sedan besöker de dig och säger att de ska hjälpa till på något sätt, till exempel genom att ta hand om dina värdesaker.
Mer information på polisens hemsida:
polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/telefonbedrageri/
Tänk på det här om du blivit lurad
- Känn ingen skam. Det kan hända den bästa.
- Berätta för andra. Gör en polisanmälan. Annars vet inte polisen om att det har hänt.
- Be om hjälp. Det finns stöd. Centrum för brottsutsatta och medling erbjuder samtalsstöd och krisbearbetning till den som varit utsatt för brott, blivit vittne till brott, eller känner någon som har utsatts för brott.
Telefon: 040–34 92 92
E-post: brottsutsatt.asf@malmo.se