Malmö stad
$left
$middle
Vinna av E-kampen: Nadia Said, Anastasija Maksimovic, Jasmin Masrie, Paulina
Ragowski.

Namn på eleverna från vänster till höger: Nadia Said, Anastasija Maksimovic, Jasmin Masrie, Paulina Ragowski

Idé om frukostpaket till företagare gav vinst till Toftanäselever

När SO-läraren Joakim Bengtsson skulle planera några extralektioner för en klass i årskurs 8 på Toftanässkolan i Malmö fick han en idé. Varför inte jobba med entreprenörskap? Låta eleverna komma på idéer, lära dem vad det innebär att starta ett företag, hur man lägger budget och marknadsför företaget. Idén bar frukt och nu har några av eleverna vunnit den nationella tävlingen e-kampen.

– Eleverna kom på massor av idéer, allt från att sälja burkar gjorda med vår 3D-skrivare till att passa barn och hundar. Själva företagsidén behöver inte vara innovativ utan det handlar om att lära sig hur man startar och driver ett företag, berättar Joakim Bengtsson.

E-kampen arrangeras av STARTcentrum och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och konceptet bygger ursprungligen på en övning kallad ”Företagare för en dag” som startade i Kanada och kom till Sverige i början av 2000-talet. Nu kan högstadieelever i hela Sverige vara med i tävlingen genom att spela in en video och berätta om sina företagsidéer. En jury tar sedan ut ett antal finalister och därefter en vinnare. I år var det alltså fyra elever från Toftanässkolan i Malmö som vann med sin idé om Frukostexpressen, ett företag som levererar frukost till andra företag på fredagar. Och vinsten kom som en riktig överraskning, berättar eleverna.

– Ja det var en jättestor chock. Först kom vi till final och sen helt plötsligt vann vi hela tävlingen. Det var så mycket glädje, säger Paulina Radgowski, en av eleverna bakom Frukostexpressen.

Idén började växa fram eftersom de ville jobba med mat och catering.

– Vi tänkte att vi ville underlätta arbetsdagarna på något sätt. Det är många som kanske inte hinner äta frukost på morgonen så då tänkte vi att om vi löser frukosten för dem så får de energi och kan prestera bättre. Det handlar inte bara om att leverera frukost utan även om att lösa ett problem. Företagen kan snabbt och enkelt få frukost på fredagarna. Det blir en härlig start på dagen helt enkelt, säger Paulina Radgowski.

Råvarorna är tänkta att köpas in från lokala affärer.

– Det är viktigt för oss. Vi vill ha skånska råvaror från lokala affärer så att det ska lätt att köpa in och dessutom vara hållbart, berättar Jasmin Masrie, också hon grundare till Frukostexpressen.

Vinsten i e-kampen innebär att hela klassen får 30 000 kronor och bjuds på en resa till Stockholm där de bland annat ska få ta emot pris på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Dessutom får de träffa andra entreprenörer och företagare för att få tips om hur företag blir framgångsrika. Nästa steg är att fokusera på att marknadsföra Frukostexpressen och förhoppningsvis kunna leverera fredagsfrukost till ett antal företag.

– Det har varit en jätterolig resa där vi verkligen har fått lära oss allt om företagande, från idé till färdig produkt. Jag är så stolt. Det är första gången vi gör något sådant här och så går vi och vinner, säger Jasmin Masrie.

Och SO-läraren Joakim Bengtsson ser ännu fler vinster med projektet:

– Det som gör mig mest glad är att de elever som vanligtvis har lite svårare med traditionell undervisning har tagit en helt annan plats i klassrummet under det här läsåret. De har varit så otroligt kreativa och framåt. De har kommit på idéer, tryckt flyers och ringt runt och gjort reklam för sina företag. De har verkligen vuxit i allas ögon, inte bara mina.

Juryns motivering:

”Med kreativitet, driv och ett imponerande sinne för service har Frukostexpressen visat vad entreprenörskap handlar om. Genom sitt företag har entreprenörerna inte bara levererat frukostpåsar till företag, utan också byggt relationer genom punktlighet, flexibilitet och vänligt bemötande. Juryn såg en stor potential i affärsidén och fastnade särskilt för deras tydliga och inspirerande pitch, där de presenterade en lösning på ett verkligt behov på marknaden. Deras insats visar på mod, engagemang och förmåga att tänka både affärsmässigt och hjärtligt. Ett strålande exempel på framtidens företagare!”

sv