Malmö stad
$left
$middle

Gymnasiebehörigheten ökar bland Malmös årskurs 9-elever

Det för många efterlängtade sommarlovet är här och det innebär också att betygen är satta. Både det genomsnittliga meritvärdet och andelen behöriga till grundläggande gymnasiebehörighet har legat stabilt de senaste åren och det här läsåret följer den trenden.

Behörigheten för årskurs 9-eleverna i Malmös kommunala grundskolor ökar något – från 81,2 procent läsåret 23/24 till 81,8 procent det här läsåret, medan meritvärdet minskar något – från 229,4 läsåret 23/24 till 229,1 det här läsåret.

– Jag är stolt och glad över att vi har en ökning av behörigheten till nationella gymnasieprogram. Alla medarbetare och framför allt eleverna har gjort ett jättejobb. Det visar att det långsiktiga arbetet med fokus på vårt kärnuppdrag ger resultat, säger Peter Lindberg, grundskoledirektör.

Grundskoleförvaltningen har under lång tid jobbat med att förbättra likvärdigheten ute på skolorna, något som också visar sig i årets betygsresultat.

– Det vi ser i år är att fler skolor än tidigare har över 75 procents grundläggande gymnasiebehörighet och inga skolor ligger under 50 procents behörighet. Dessutom har andelen elever som nått målen i alla ämnen ökat och det är också en liten ökning av elever som får godkänt betyg i matematik och moderna språk, säger Peter Lindberg.

En av skolorna vars resultat har ökat i år är Värner Rydénskolan. Gymnasiebehörigheten har gått från cirka 67 procent förra läsåret till cirka 80 procent i år. Framgångsfaktorn är samarbete.

– Man är starkare tillsammans och det här arbetet är inget man kan göra själv. Hos oss är betygsresultaten allas angelägenhet och därför har vi även jobbat mycket med våra vårdnadshavare som är superviktiga, säger Johanna Thuvesson, rektor på Värner Rydénskolan.

Två speciallärare har jobbat enbart med de årskurs 9-elever som har behövt extra stöd och under hela vårterminen har skolan en gång per vecka haft måluppfyllelsekonferenser där lägesbilden och vad eleverna behöver för att bli godkända har diskuterats. Och det är just gymnasiebehörigheten som skolan har haft hårt fokus på.

– All forskning visar att det betyder väldigt mycket för hur det går för eleverna senare i livet om de går ett gymnasieprogram eller ej, så det känns fantastiskt att allt vårt hårda arbete har gett utdelning. Men det är så klart eleverna som ska ha mest beröm, de har verkligen kämpat och gett allt, säger Johanna Thuvesson.

sv