Eldrift ger framdrift mot Malmös klimatmål
Renare, tystare och färre. Funktionsstödsförvaltningen bidrar till Malmö stads klimatmål bland annat genom att förnya och minska bilparken. Vi knatar bort till raden av laddstolpar vid Malmö latinskola för att kolla närmare på saken.
Utsläppsfria bilar, färre körda kilometer och mer samåkning i verksamheten. Omställningen till ett mer hållbart bilkörande i funktionstödsförvaltningen rör sig framåt, en laddstolpe i taget. Om fem år ska hela Malmö stads organisation ha ett nettonollutsläpp, det vill säga inte släppa ut mer växthusgaser än vad staden samtidigt kan binda.
– År 2030 ska alla våra nästan 130 fordon vara utbytta mot elbilar så det är en ganska stor uppgift som vi ska hjälpa verksamheten med. Det handlar om nya bilar, om laddstolpar som ska placeras ut på ett bra sätt och också om ändrade körvanor. Kanske går det att samåka mer? Kanske kan flera verksamheter dela på ett eller några fordon?
Det säger Silvia Mutlu, fordonsstrateg, som håller ihop samarbetet med förvaltningens verksamheter, fastighetsförvaltare och Malmö Leasing, det företag som förser Malmö stad med bland annat elbilar.
– Bilanvändandet varierar rätt mycket i verksamheterna – från att någon kör en gång i veckan till att bilen nästa rullar dygnet runt. Ibland är det bara så det går att lugna en brukare som hamnar i affekt. Och frågar vi så uttrycker de flesta ett behov av att ha en bil i närheten, säger hon.
Uppdraget som fordonsstrateg handlar om att hitta lämpliga lösningar för varje enskild verksamhet samtidigt som förvaltningen sänker kostnaderna och bidrar till stadens klimatmål. Det är en balansakt i sig.
– Det handlar inte om att vingklippa verksamheten. Men vi måste skaffa oss bättre körvanor. Kan man samåka eller låna av varandra? Kan bilpool vara en lösning? Det är något som hela Malmö stad undersöker nu, säger Silvia.
Gemensam utbyggnad för socialtjänstförvaltningarna
Ett lätt men obehagligt regn faller över oss och raden av laddstolpar invid Malmö latinskola. Snart är gatstumpen mellan Kungs- och Drottninggatan klarinstallerad.
– Det är väldigt roligt att vi nu är klara med laddinfrastrukturen på den här platsen. Det är vårt första stora projekt där vi bygger laddstolpar för att vi kan. Stort tack till alla berörda förvaltningar som ställer om till eldrift på bilarna i området. De gamla bilarna med förbränningsmotor som nu ersätts av eldrift kommer att säljas av eller eventuellt omplaceras i staden, säger Andreas Hall-Frederiksen, VD för Malmö Leasing, som tillsammans med Manuela Nenadovic och Jonas Mårtensson är på plats idag.
Det krävs en hel del planering när laddstolparna ska placeras ut. Utöver det självklara behovet av tillgång till el i närheten handlar det om att försöka förutse framtida behov. Om en ny verksamhet startar ska det vara smidigt att smälla upp fler stolpar, annars faller ju hela idén med en eldriven bilpark.
– Vi samarbetar mycket med de andra två socialtjänstförvaltningarna just för att kunna ha ett vidare perspektiv på behov och möjlighet till samordning för att få att nyttja bilparken optimalt. Vi kör just nu tre piloter tillsammans, däribland här vid Malmö latinskola, säger Silvia.
Det pågår en inventering av vilka verksamheter som är särskilt sårbara när någonting händer. Samtidigt är allt brukarnära arbete sårbart på eller annat, vilket gör det svårt att prioritera bland behoven.
– Så är det men mycket av det här kommer att ge sig. Till exempel sjuksköterskorna hos oss och hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen som ibland måste kunna ta sig till en verksamhet för att bedöma ett hälsoläge. Då ska det finnas en elbil laddad och klar i närheten, säger Silvia.
Text: Kaj Svensson/funktionsstödsförvaltningen
