Fler elever tar gymnasieexamen i Malmö stads gymnasieskolor
Fler avgångselever vid Malmö stads kommunala gymnasieskolor tar gymnasieexamen i år jämfört med förra året. Enligt preliminära siffror från gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ökade antalet avgångselever med gymnasieexamen från 1611 till 1701. Andelen avgångselever med gymnasieexamen är stabil och ligger på 86,6 procent. De slutliga resultaten fastställs i augusti.
Den största ökningen syns på fordons- och transportprogrammet. Där ökade andelen avgångselever med gymnasieexamen med 11,2 procentenheter. Vid läsårets slut tog 93,9 procent av programmets avgångselever gymnasieexamen, jämfört med 82,1 procent året innan.
– Det är glädjande att fler elever lämnar våra gymnasieskolor med gymnasieexamen. Vi fortsätter vårt långsiktiga arbete med att fler elever ska nå hela vägen till examen, säger Cecilia Ericsson, utbildningschef.
Flera program ökar andelen elever med gymnasieexamen
Även andra yrkesprogram har en högre andel avgångselever med gymnasieexamen än året innan. På restaurang- och livsmedelsprogrammet noteras det högsta resultatet sedan 2023. Där lämnade 88,7 procent av avgångseleverna utbildningen med gymnasieexamen.
Bland de högskoleförberedande programmen står teknikprogrammet och det estetiska programmet för de största ökningarna. På det estetiska programmet tog 96,8 procent av avgångseleverna gymnasieexamen, vilket innebar en ökning med tre procentenheter jämfört med året innan. Samtidigt ökade andelen teknikelever med gymnasieexamen med 8,4 procentenheter till 73,1 procent. Även samhällsvetenskapsprogrammet förbättrar sina resultat och har en examensgrad på 86,3 procent
– Vi är stolta över att fler elever lämnar våra kommunala gymnasieskolor med gymnasieexamen. Det är ett resultat av ett långsiktigt arbete med fokus på kunskap, stöd och likvärdighet, i kombination med motiverade elever och engagerade medarbetare. Samtidigt har vi mer att ge. Vi vet att vägen till gymnasieexamen inte ser likadan ut för alla. Därför behöver vi fortsätta utveckla undervisningen och stödet till eleverna, så att fler når sina mål och får goda förutsättningar för vidare studier, arbete och egen försörjning, säger Cecilia Ericsson, utbildningschef.
Topp 5 program med störst ökning av andel avgångselever med gymnasieexamen
Andel avgångselever med gymnasieexamen. kning i procentenheter jämfört med föregående år är inom parentes.
- Fordons- och transportprogrammet. 93,9 % (+11,2)
- Teknikprogrammet: 73,1 % (+8,4)
- Restaurang- och livsmedelsprogrammet: 88,7 % (+4,3)
- Estetiska programmet: 96,8 % (+3,0)
- VVS- och fastighetsprogrammet: 79,2 % (+1,4)