Trivsel, trygghet och kvalitet
Studiero, trivsel och trygghet är viktiga förutsättningar för att lära sig. Vi arbetar därför med tydliga regler för att skapa trygghet för dig.
Likabehandling
Pauliskolan arbetar förebyggande och främjande för att motverka diskriminering, och att ge alla inom verksamheten lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, religion, funktionsvariation, sexuell läggning eller ålder.
Aktiva insatser på skolan
- Närvarofrämjande insatser
- DEMBRA - Demokratisk beredskap mot rasism och anitsemitism.
Vi arbetar med att upptäcka, kartlägga och åtgärda sådant som kan bidra till att personal och elever inte känner sig trygga och respekterade. - Elevcoacher
- Elev- och medarbetarenkäten
- Hedersprojekt
- Aktivt metorsuppdrag
Ansvar
I dagens skolsystem kan det vara svårt att veta ”vad har jag för ansvar?” när det gäller elevens lärande. Därför har vi valt att definiera vem som har ansvaret för elevens lärande med utgångspunkt från skolverkets uttalande.
"Utbildningen ska främja elevernas ansvarstagande och samarbetsförmåga” och ”Eleven har rätt till stöd för att klara sin skolgång, men har också skyldighet att göra sitt bästa för att nå uppsatta mål”.
På Pauliskolan lägger vi stor vikt vid kunskap och hög social kompetens. Vi vill utveckla våra elever till att ta ansvar för sina studier och bli självständiga och rustade med goda kunskaper för framtiden. Vi möter varje elev där hen befinner sig.
Elevens ansvar är att:
- göra sitt bästa för att nå uppsatta mål
- närvara fysiskt och mentalt vid samtliga lektioner
- hålla sig informerad om sin studiesituation
- förbereda sig inför/till lektioner via exempelvis klassmappar
och inspelade filmer samt ta med lämpligt material till lektioner - utföra samtliga hemuppgifter/hemarbete, 2-3 timmar per dag
- lämna in Inlämningsuppgifter i tid
- delta i planerad/(beslutad stödundervisning) extra
undervisningstid. - hålla sig uppdaterad vad som gäller t.ex. närvarokrav,
schemaändringar, prov och studiebesök. - i gruppen aktivt bidra till ett positivt arbetsklimat och
resultat - följa skolans ordningsregler.
Lärarens ansvar är att:
- eleven når uppsatta mål för utbildningen
- inkludera studie-planering/teknik i undervisningen i varje
ämne. - utmana alla elever
- undervisningen är varierad, intresseväckande och språkutvecklande
- välja ut innehållet och presentera/undervisa så att ett
verkligt överlämnande sker. - hålla sig á jour med sitt ämne, pedagogik och metodik
- ge elever hem- och arbetsuppgifter som motsvarar SAMR och Blooms taxonomi.
- identifiera vilka elever som behöver extra (hjälp och
stöd) undervisningstid och erbjuda det. - signalera för mentorn om något inte stämmer t.ex.
oroväckande hög frånvaro och slarv med uppgifter. - informera eleverna om målet med undervisningen och
tydliggöra betygskriterierna - hålla eleverna uppdaterade om deras studiesituation
(formativ bedömning) - säkerställa att arbetsklimat, gruppdynamik och samarbete
är välfungerande i gruppen - föra in prov i skrivschema senast 18 september.
Mentorns ansvar är att:
- eleverna är väl informerade om skolans och utbildningens
organisation och verksamhet - informera sig om att elever behärskar grundläggande
datorteknik. - elevgruppen blir väl förtrogen med gemensamma värderingar, skolans regler och rutiner.
- klassråd genomförs regelbundet (protokoll till resp.
rektor) och eleverna uppmuntras att påverka, vara delaktiga och ta ansvar. - Samtala med enskild elev eller grupp kring ansvarsfrågan vid behov.
- uppmärksamma elevernas arbetsbörda och på mentorstid
diskutera klasskalendern. - värna om den fysiska miljön, se till att det är ordning
och reda dagligen i undervisningsrummen och genom att klassens städområde/hemklassrum städas minst 1 gång/månad. - elevens individuella studieplan tillhandahålls och
regelbundet följs upp med eleven, bl. a. genom att ha utvecklingssamtal med eleven och omyndig elevs vårdnadshavare minst en gång per termin. - följa upp hög frånvaro, skolk eller upprepade sena
ankomster med eleven och omyndig elevs vårdnadshavare samt varje månad sammanställa och rapportera planerade åtgärder till resp. rektor. Om vårdnadshavare inte har loggat in i frånvarosystemet så bör mentorn ta kontakt med hemmet. - speciellt uppmärksamma när elev får svårigheter i
skolarbetet eller visar tecken på att inte må bra. Mentor samråder och föreslår åtgärder tillsammans med arbetslag, elevvårdsteam och ansvarig skolledare samt att vara föredragande i klasskonferensen. - ta beslut angående elevens ledighetsansökningar.
Rektorns ansvar är att:
- vara pedagogiska ledare
- hålla sig à jour med skolutveckling, lagstiftning, pedagogik och metodik.
- skyndsamt agera om ansvarfrågan brister hos enskilda
elever. Eleven skall redogöra för hur de skall komma tillrätta med ansvarsbristen. - ta fram vilka konsekvenser som ska gälla om ansvarsfrågan
brister.
Skolans ansvar är att:
- administrationen fungerar smidigt.
- säkerställa att skrivschema upprättas i september.
- fånga upp elever med särskilda behov och där sätta in rätt
insatser t.ex. specialpedagogiska insatser, kuratorstöd och så vidare. - motverka diskriminering, våld och hot
- lärarna upprättar, i samarbete med specialpedagogerna, åtgärdsprogram.
- Specialpedagogerna bevakar uppföljning av åtgärdsprogrammen.
Vårdnadshavares ansvar är att:
- visa respekt för skolans verksamhet. Skoltiden likställs
med arbetstid d.v.s. 100 % närvaro gäller. - säkerställa att eleven är närvarande i skolan och
regelbundet (minst en ggr/vecka) tar del av registrerad frånvaro. - vara aktiv i kontakten med skolan – ömsesidigt utbyte.
- säkerställa att eleven är redo för skolans arbete.
Sidan senast uppdaterad: