På Pågen tror man på tågen

Pågen är ett skånskt familjeföretag som säljer bröd för 3,4 miljarder i Sverige, Danmark, Tyskland, Finland, Norge och Island. Vd Anders Carlsson Jerndal tror att Pågen får ett rejält lyft av Fehmarn Bält-tunneln i kombination med Öresundsmetron.

Fehmarn Bält-tunneln börjar byggas nu, hur påverkar den Malmö/Köpenhamn?

- Ta bara Pågen, vi får klart bättre förutsättningar att sälja färskt bröd i Tyskland. Tyskland är Sveriges största exportmarknad, så jag tror många företag ser möjligheter.

- När det gäller metron så handlar det om en dynamisk arbetsmarknad som är viktig för oss, både på svenska och danska sidan, säger Anders Carlsson Jerndal, som är aktiv i rådet Öresundsmetro Executive.

Går det verkligen räkna hem en investering på €4 mdr i en metro mellan Malmö och Köpenhamn?
- Titta historiskt. Stockholms tunnelbana byggdes på 1950, -60, och 70-talen. Nu är det kapacitetsbrist där. Man måste planera långsiktigt. Det betalar sig. Vi har inga alternativ. Öresundsbron blir överbelastad när Fehmarn Bält-tunneln öppnas.

Vad är nästa steg för att få till en metro?
- Vi måste påminna om de dynamiska effekter metron ger. Metron är en pusselbit för att få Sverige att växa och stimulera det skandinaviska samarbetet. Låt de dynamiska regionerna växa, det ökar tillväxt och välfärd. Det är mitt råd till rikspolitiken, avslutar Anders Carlsson Jerndal.