Tågbolagen i Europa tar upp kampen med flyget

De statliga tågbolagen i Tyskland, Österrike, Frankrike och Schweiz tar tillsammans upp kampen mot lågprisflyget. Fyra nya internationella nattlinjer öppnas.

Det handlar om nya linjer mellan storstäder. Siktet är sannolikt inställt på att attrahera både affärsresenärer och weekendturister. Att sova på tåget ger resan ett konkurrenskraftigt pris mellan storstäder där hotellpriser är höga. Dessutom finns ofta möjlighet att ta med cykel.

I december nästa år öppnar de fyra bolagen två linjer. Wien-München-Paris och Zürich-Köln-Amsterdam. I december 2023 invigs Wien/Berlin-Bryssel/Paris och i december 2024 startar Zürich-Barcelona.

Lanseringen av de nya tågförbindelserna inleder the European Year of Rail 2021. Den första december enades EU:s transportministrar om att dedikera året till att stärka just tågtransporter. Järnvägen är avgörande för att EU ska nå sina klimatmål.
Läs mer i den tyska artikeln...

EU lägger strategi för en hållbara transporter
I ett något bredare perspektiv har EU-kommissionen just lagt en strategi för en hållbar transportsektor. Den ska minska utsläppen från transporter med 90 procent till 2050. EU vill förändra hur människor och varor rör sig över hela Europa och göra det enkelt att kombinera olika transportsätt till exempel genom att ställa om från flyg till höghastighetståg och att rulla ut laddstolpar.
Läs mer i Dagens Industri...