Permanenta gränskontroller ”en sorg för hjärtat”
Trafikverkets utredning om att bygga en lösning för gränskontroller av tågpassagerare mellan Danmark och Sverige väcker stark kritik.
Enligt Carl-Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne, skulle det innebära ”en sorg i hjärtat” om planerna förverkligas.
– Hela det här med att vi byggde en bro i början av 2000-talet och att vi skulle skapa mer integration och en gemensam arbetsmarknad, då är ju allt det arbetet helt bortkastat, säger Sonesson till SVT Nyheter.
Bakgrunden till Trafikverkets utredning är skrivelsen i Tidöavtalet att Sveriges gränskontroller ska skärpas. En sådan separat plats för gränskontroller skulle kunna byggas antingen vid Ollebo eller vid betalstationen på Lernacken och mycket preliminära beräkningar från Trafikverket visar att lösningen kan kosta runt 400 miljoner kronor.
Minskar kapaciteten för tågtrafik
Enligt regeringen handlar det inte om att införa permanenta gränskontroller, bara att regeringen ska ha den möjligheten i lägen där det behövs.
Øresundsbro Konsortiet har varit i kontakt med Trafikverket och uttryckt sin oro för planerna. Tågen skulle tvingas minska sin hastighet och i kombination med att ID-kontrollerna tar tid skulle kapaciteten för tågtrafik på Öresundsbron minska. Detta samtidigt som behoven förväntas öka kraftigt när den nya Fehmarn Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029.
Sedan några år finns en särskild dansk-svensk insatsstyrka som arbetar med att stärka integrationen över Öresund, där företrädare för båda ländernas regeringar ingår. Den kallas Greater Copenhagen Task Force och när den träffades härom veckan riktades kritik mot planerna om permanenta gränskontroller.
– Gränskontroller är något som ska utredas. I den utredningen ska Nordensamarbetet och rörligheten mellan de nordiska länderna beaktas, betonade Sveriges EU-minister Jessika Roswall (M), som även har hand om nordiska frågor.