Malmö stad
$left
$middle

Vy över Köpenhamn. Foto: Photograper Ty Stange

Viktig höst för Öresundsmetron

Under hösten avgörs stora frågor som påverkar framtidens nya Öresundsförbindelse. Dels ligger ett beslut om en mellanstatlig utredning inom räckhåll. Dels avgör Köpenhamn och danska staten hur de ska dra sin nya metrolinje M5. Väljer man den linje som Köpenhamn förespråkar blir anslutningen till Öresundsmetron enklare att bygga.

– Det pågår två tunga politiska processer och det drar ihop sig till beslut. Vi bidrar med Malmös och Köpenhamns kunskaper från att ha utrett och planerat för en Öresundsmetro i över tio år, säger Leif Gjesing Hansen, projektledare och Malmö stads expert på mobilitet och infrastruktur.

Det finns två starka argument som talar för att det ska göras en mellanstatlig utredning.

Den ena är att Trafikverket den första juli slog fast i sin rapport "Kapacitet och redundans över Öresund” att Sverige och Danmark bör gå vidare med en mellanstatlig utredning om nya fasta förbindelser över Öresund. Mer om rapporten här.

Det andra tecknet är att Johan Davidson, statssekreterare på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, lovordade Öresundsmetron på Malmö stads seminarium i Almedalen. Särskilt positivt är det nära samarbetet mellan Malmö och Köpenhamn.

– Det behövs ’two to tango’ och här är Danmark med. Så på det sättet finns det en tydlig fördel, en nödvändig förutsättning för att det projektet ska kunna diskuteras vidare, sa Johan Davidson.

Även Köpenhamns tidigare överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) är positiv. Hon vill att den danska regeringen ska göra en gemensam dansk-svensk utredning, enligt News Öresund. Sophie Hæstorp Andersen är numera Danmarks nya social- och bostadsminister.

En mellanstatlig utredning skulle innebära att en ny Öresundsförbindelse kommer in i de båda ländernas långsiktiga infrastrukturplaner.

Ny metrolinje i Köpenhamn på remiss

Det andra stora beslutet som påverkar Öresundsmetron utreds för högtryck i Köpenhamn.

– Köpenhamn förhandlar med den danska staten om att öka sitt finansieringsstöd till huvudstadens nya metrolinje M5. Rutten som passar bäst för en anslutning mot Malmö är nämligen dyrare än liggande budget, förklarar Leif Gjesing Hansen.

– Men den dyrare sträckningen är också smartare. Den avlastar Köpenhamns kollektivtrafik och stimulerar utvecklingen i hela Öresundsregionen.

Svenska intressenter är inbjudna att delta i Köpenhamns remissförfarande om den nya metrolinjen. Malmö stad, kranskommuner, Region Skåne, Sydsvenska handelskammaren och Dansk-svenska handelskammaren, enskilda företag med flera förväntas lämna synpunkter på M5:s linjedragning. Svaren sammanställs i en vitbok som blir underlag för ett planerat beslut i danska Folketinget nästa år.

I Malmö stads yttrande förespråkar kommunstyrelsen en linjedragning mellan København H till Østerport via Lynetteholm, som den bästa lösningen för att metrolinje M5 och Öresundsmetron ska kunna ansluta med varandra. En förutsättning för detta är att en förgreningskammare där linjerna möts byggs.

– En framtida Öresundsmetro kräver att den svenska och danska regeringen påbörjar en dialog och att det tillsätts en bilateral utredning som tar höjd för transportbehov, säkerhetsfrågor och vikten av fortsatt arbetsmarkandsintegrering i regionen. En metro behövs både för att säkra svensk export och tillväxt och för en hållbar klimatomställning, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Det blir en spännande höst och vinter, konstaterar Leif Gjesing Hansen.

sv