Malmö stad
$left
$middle

I Köpenhamn blir metrolinjerna allt fler. Här en bild från  tunnelbygget M4 i Sydhavn. Foto: Bax Lindhardt/Metroselskabet

”Hade Sveriges huvudstad legat i Skåne hade det redan funnits en Öresundsmetro”

Danskt näringsliv, svenska företag, Region Skåne och flera skånska kommuner sluter upp bakom Öresundsmetron. Det visar ett nyligen avslutat dansk-svenskt remissförfarande om Köpenhamns nya metrolinje M5.

Det just avslutade öppna remissförfarandet i Köpenhamn gäller en miljökonsekvensutredning för den nya metrolinjen M5 inklusive byggnation av en så kallad avgränsningskammare som underlättar en anslutning till Öresundsmetron. De sammanvägda remissvaren blir del av underlagen inför beslut i danska Folketinget nästa år.

Det danska näringslivets två stora arbetsgivarorganisationer trycker på inför beslutet.

– I våra undersökningar är det tydligt. Danska företag säger att den största utmaningen för framtiden är brist på kvalificerad arbetskraft. Därför prioriterar vi en Öresundsmetro högt, säger Karsten Lauritzen på Dansk Industri, som representerar 20 000 företag i Danmark.

I Köpenhamnsregionen är arbetslösheten nära noll, i Skåne är den runt tio procent.

– Det är uppenbart vilka positiva effekter Öresundsmetron skulle få. Köpenhamn och Danmark får bättre tillgång till kvalificerad arbetskraft. Skåne och Sverige skulle sänka arbetslösheten och öka skatteintäkterna, fortsätter Karsten Lauritzen.

Dansk Industri lyfter också fram att Öresundsmetron skulle stimulera utbyte av idéer och innovationer. Det kan inte underskattas i den globala konkurrensen om att locka och behålla företag, kvalificerad arbetskraft och forskare från hela världen. Köpenhamn är rankad som en av världens bästa städer i flera internationella undersökningar. Att knyta Malmö och Sverige ännu närmare stärker hela regionen.

– Hade Sveriges huvudstad legat i Skåne hade det redan funnits en Öresundsmetro, tror jag, säger Karsten Lauritzen.

Dansk Industri är inte ensamt om sin syn om betydelsen av Öresundsmetron. Nedan följer sammanfattade remissvar angående en linjesträckning för Köpenhamns nya metrolinje M5.

Några remissvar

DI (Dansk Industri)
Representerar 20 000 danska företag, från små entreprenörer till globala koncerner.

  • Betonar vikten av långsiktig planering för Köpenhamns nya metrolinje, M5.
  • Stöder integrationen av framtida projekt som Öresundsmetron och S-tågtunnlar.
  • Förespråkar också minskning av klimatpåverkan.

Dansk Erhverv (Danskt näringsliv)
Representerar 18 000 danska verksamheter och fler än 100 branschföreningar.

  • Stöder den södra sträckningen för utbyggnaden av M5-linjen och framhåller dess fördelar för långsiktig mobilitet i Köpenhamn och framtida integration med Öresundsmetron. Betonar hållbarhet och ekonomisk lönsamhet under byggnationen.

Skanska
Sveriges största byggföretag med stark inriktning på hållbarhet.

  • Skanska förespråkar sträckningen med bästa alternativet för anslutning till Sverige/Malmö. De sociala och ekonomiska fördelarna med projektet väger tyngre än negativa miljöeffekter.
  • Rutten säkrar kapaciteten mellan centrala Köpenhamn och Amager liksom på sikt till nya området Lynetteholm.

Copenhagen Airport
Skandinaviens största flygtransport-hub som servar 29 miljoner passagerare.

  • Det kollektiva kommunikationssystemet i Köpenhamn och Öresundsregionen behöver framtidssäkras.
  • Betonar Öresundsmetrons roll i att koppla samman Köpenhamn med Malmö.

Copenhagen Malmö Port (CMP)
CMP är av de första hamnarna i världen som ägs av två länder. Hamnarna servar 4 600 fartyg och hanterar 30 000 godsvagnar.

  • Stöder metrons linjedragning anpassad för anslutning, men uttrycker viss oro över tillgänglighet för företag som verkar i hamnen.

European Spallation Source (ESS)
8,5-miljardersinvestering för avancerad neutron-forskning inom medicin, kemi, fysik, biologi och teknik.

  • En Öresundsmetro förbättrar anslutningen av EES-verksamheter som sträcker sig över Danmark och Sverige.

Jernhusen
Äger 36 järnvägsstationer värda 36 miljarder, inklusive kombiterminalen i Malmö.

  • Stöder rutten anpassad för anslutning till Öresundsmetron.
  • Lyfter fram klimatfördelar och förbättrad pendling.

Region Skåne
Ansvarig för vård och kollektivtrafik liksom utvecklingen av näringsliv, kultur, infrastruktur, samhällsplanering samt miljö- och klimatfrågor i Skåne.

  • Ser projektet som en nyckelkomponent för hållbar regional tillväxt och transport.
  • Avgörande för framtida integration mellan Malmö och Köpenhamn.

Malmö stad, Trelleborg, Eslöv, Kristianstad, Vellinge
Representerar över en halv miljon invånare.

  • Linjesträckningen är viktig för Öresundsmetron som är avgörande för integrationen i Öresundsregionen.

Greater Copenhagen
Öresundsregionens främjandeorganisation där Region Skåne, Region Halland med danska Region Hovedstaden och Själland inklusive 85 kommuner ingår.

  • Betonar vikten av linjesträckningen som förbereder anslutning för att koppla ihop Köpenhamn med Malmö.

STRING-nätverket
Samarbetsorganisation med 14 städer för förbättrad infrastruktur på sträckan mellan Oslo och Hamburg. Jobbar för att utveckla en mega-region.

  • Betonar vikten av en linjesträckning förberedd för Öresundsmetron för att förbättra integration, stadsutveckling och regional utveckling.

Minc
Malmös främsta inkubator med en rad succéföretag.

  • Ser projektet som avgörande för att driva talangutbyte, entreprenörstillväxt och regional ekonomisk utveckling.

Future City Malmö (FCM)
Driver opinion för utveckling av Malmö, via Metroklubben.

  • Lyfter den kritiska rollen som Öresundsmetron har för att förbättra den regionala integrationen i Öresundsregionen.
sv