EU prioriterar spårburen kollektivtrafik
Miljöpartiets Pär Holmgren ser behov av att öka kapaciteten för hållbara transporter mellan Malmö och Köpenhamn. Olika förslag har, enligt EU-parlamentarikern, sina för- och nackdelar. Det avgörande är att en lösning snarast kommer på plats.
– Den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark förväntas ju öka behovet av transportkapacitet kraftigt mellan Danmark och Sverige och generellt i södra Sverige, vilket gör det ännu viktigare att agera i tid, säger Pär Holmgren.
Pär Holmberg har etablerat sig som drivande klimatpolitiker i Europaparlamentet sedan 2019. Han har en licentiatexamen i meteorologi från Uppsala universitet, där han promoverades till hedersdoktor vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten 2012.
När det gäller en ny Öresundsförbindelse som Öresundsmetron förutsätter han stort fokus på hållbarhet.
– För vår del är det en självklarhet att projektet, om det blir verklighet, genomförs på ett så hållbart sätt som möjligt.
I EU-parlamentet är Pär Holmgren delegat i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet. Transportsektorn är en av de stora frågorna han arbetar med.
– Transportsektorn är avgörande för att nå våra klimatmål, då den står för 25 procent av EU:s utsläpp. Vårt mål är att påskynda klimatomställningen av alla transportsätt och främja hållbara transporter genom hela Europa. Genom att minska beroendet av flyg och bil, och i stället satsa på utbyggd tåginfrastruktur, säger han.
Säsongskort för kollektivtrafik
Pär Holmgren vill utveckla och sprida så kallade klimatbiljetter. Det är olika varianter av subventionerade säsongskort för kollektivtrafik, utformade för att minska utsläppen från bilar och lastbilar genom att göra det enklare och billigare att resa kollektivt.
– I Tyskland har sådana biljetter redan införts med framgång. De bidrog till att minska bilutsläppen med cirka 6,7 miljoner ton koldioxid mellan maj 2023 och april 2024. Detta visar vilken skillnad en enkel och prisvärd kollektivtrafik kan göra för klimatet, säger Pär Holmberg.
Hållbar urban mobilitet
Pär Holmgren arbetar också för att EU ska förbättra kraven på hållbara urbana mobilitetsplaner (SUMP). Syftet är minska utsläppen från transporter, samtidigt som det ökar andelen kollektivtrafik och främjar cykling och gång. Alltså frågor som ligger nära både Köpenhamns och Malmös respektive stadsplanering.
Enligt Pär Holmgren trycker EU-kommissionen också på i frågan om gränsöverskridande spårbunden trafik.
– Den nya kommissionären för hållbara transporter har fått i uppdrag att utveckla ett Single European Ticketing System och Multimodal Digital Mobility Services. Dessa initiativ, som vi länge kämpat för, innebär att du enkelt kan boka en gränsöverskridande tågresa med byten på en biljett. Det kommer att främja det hållbara resandet, avslutar Pär Holmberg.