Ledande konsulter resonerar om framtidens tunnelbanor
Använd de massiva tunnelborrarna i flera projekt inom Europa. Elektrifiera transporter. Rena borrmassor så att de kan användas utan risk i utfyllnadsarbeten. Klimatförbättra betongen som används i prefabricerade tunnelelement. Välj effektivast linjedragning. Det är några exempel på vad som utvecklas för att bygga framtidens hållbara infrastruktur.
Det berättar experterna Anna-Karin Tagesson Jons och Christian Andersson Höök som arbetar på Sweco tillsammans med ytterligare 22 000 arkitekter, ingenjörer och specialister. Deras erfarenheter innefattar planering och projektering av till exempel Stockholms tunnelbana, tågstationer, hamnar, nya bostadsområden med mera i 15 länder.
Nyhetsbrevet Öresundsmetron ber dem titta in i en nära framtid när det gäller att förverkliga en tunnel mellan Malmö C och Köpenhamn H.
– När man bygger med en tunnelborr, en så kallad TBM, så som Öresundsmetron är planerad, kan man prefabricera betongelement på ett kontrollerat sätt i en fabrik. Elementen behövs för att täta och stabilisera konstruktionen när man borrar i kalkberg som finns under havsytan i Öresund, säger Christian Andersson Höök.
Borrade tunnlar är generellt bättre för miljön än sänktunnlar, som riskerar att förstöra den känsliga bottenmiljön i Öresund. Dessutom går det åt mer betong i sänktunnlar, enligt SWECO:s experter.
Produktionen kan också inslipas.
– Man tillverkar betongen som noggrant konstruerade pusselbitar att använda i tunneln. För att få ett så litet klimatavtryck som möjligt är det bra att göra det i en kontrollerad miljö, säger Christian.
Återanvänd borrar och borrester
Den stora TBM- borren (se bild) som används till en tunnel som Öresundsmetron kostar energi att tillverka.
– Man bygger ofta de här stora TBM-borrarna för enskilda projekt som har sina egna tunneldimensioner. Man borde kunna standardisera mer kring dimensioner och logistikflöden för att kunna återanvända maskiner och maskindelar, säger Christian.
Att borra igenom kalkberget under Öresund är elintensivt. Här gäller det att säkra klimatsmart elproduktion.
Borrningen gör också att enormt mycket berg förs ut ur tunneln och samlas upp i tunnelmynningen. Därifrån forslas den bort. Fossilfria transporter kommer därför vara viktiga för hela projektets klimatavtryck.
– Det blir en stor fördel när man använder borresterna som en tillgång. Säkerställer man att det är rent och klart att använda finns det stora hållbarhetsvinster, menar Christian.
Mindre risk med nogrann planering
Ett stort planeringsarbete är själva linjedragningen. Alltså i vilken riktning tunneln ska gå och på vilket djup.
– Ju bättre man lyckas i planeringen, desto mindre är risken. Väljer man fel väg påverkar det framdriften genom vattenläckage eller oförväntat dåligt berg. När det plötsligt blir bråttom och dyrare än beräknat så tenderar man välja snabba lösningar. De är sällan är de mest hållbara, berättar Anna-Karin Tagesson Jons.
– Det lyckades vi bra med i projektet med linjedragningen av nya tunnelbanan mot Nacka och Söderort i Stockholm. Vi gjorde omfattande undersökningar av berget och hade väldigt få stora överraskningar i byggskedet, säger Anna-Karin.
Ekonomin är en viktig faktor i infrastrukturprojekt
– Beställaren kan styra över mycket i sina upphandlingskrav som avgör hur hållbart ett projekt blir, säger Anna-Karin.
Ett sådant krav kan vara elektrifiering av de många tusentals transporter av borrester på lastbil från baktunneln. Ett annat kan vara klimatkrav på ingående material, till exempel betong och armering.
Christian och Anna-Karin menar också att politikerna har stort ansvar att fullfölja de viktiga och höga hållbarhetsambitioner som ofta finns.
– Det är viktigt att stora aktörer på marknaden går före och visar att det är möjligt att bygga hållbart och minska klimatavtrycket. Idag är dessutom många finansieringslösningar för stora projekt kopplade till ett hållbart arbetssätt. Öresundsmetron har stor potential att bli ett spetsprojekt för hållbarhet och driva på branschen som helhet, avslutar Anna-Karin.