AP-fonderna vill investera i trafikinfrastruktur
Sveriges allmänna pensionsfonder letar aktivt efter att få investera i trafikinfrastruktur. Politiker på olika nivåer diskuterar det mer och mer.
- Med rätt förutsättningar tror jag det finns många investerare som är intresserade av ett projekt som Öresundsmetron, säger Anna Elmfeldt, VD i Polhem Infrastruktur, AP-fondernas nya investeringsbolag.
– Från att ha varit helt dött pratar nu politikerna mer om alternativ finansiering. Men det är inte så att det ringer varje vecka från staten som erbjuder att bli delägare i nya projekt. Däremot pågår allt fler diskussioner med regioner och kommuner.
Det säger Anna Elmfeldt som är ny VD för Polhem Infra. Det är första-, tredje- och fjärde AP-fondernas bolag med uppdrag att investera pensionspengar i hållbar infrastruktur.
– Med rätt förutsättningar tror jag det finns många investerare som är intresserade av ett projekt som Öresundsmetron, säger Anna Elmfeldt, som har över 20 års erfarenhet av investeringar i nordisk infrastruktur.
Hon nämner två exempel, Luleå hamn och Malmbanan, där diskussioner om alternativ finansiering pågått.
Rekommendation till regioner och kommuner
– Min rekommendation till regionala och kommunala aktörer är att prata mer med olika aktörer innan man går ut i projekt. Vilken typ av partner vill man ha in? Mer kortsiktiga investerare som tar hög risk eller mer långsiktiga partners som tar lägre risk?
I Europa är det vanligt att privata investerare, pensionsfonder, företag och offentliga aktörer ingår i gemensamma konsortier. Tillsammans bygger och driver de vägar, flygplatser, hamnar, spårburen trafik eller annan samhällskritisk infrastruktur.
– Sådana projekt är vi intresserade av. Med rätt och långsiktiga förutsättningar vore en Öresundsmetro intressant för oss. Det är jag säker på att det finns fler investerare som tycker, säger Anna Elmfeldt.
Vad är det för förutsättningar som behövs?
– Vi behöver en stabil avkastning under lång tid för att säkra pensionerna. För det vill vi ha inflytande som ägare i ett konsortium. Vi behöver också vissa riskgarantier, då det är högre risk att bygga nytt än att köpa in sig i redan fungerande infrastruktur. Dels kan det bli fördyringar, dels vet man inte hur många som faktiskt kommer att resa, säger Anna Elmfeldt.
Hur bedömer du statens vilja att släppa in fler aktörer som delägare i infrastruktur framöver?
– Jag bedömer att staten idag är mer villig att släppa in fler aktörer som delägare i transportinfrastruktur än tidigare, men i vilken utsträckning det blir får framtiden utvisa.
Oavsett om Polhem i så fall är med eller inte, så tror Anna Elmfeldt att med rätt förutsättningar går det att finna investerare till Öresundsmetron.
– Jag tror det vore bra för Sverige med ytterligare en förbindelse över Öresund, avslutar säger Anna Elmqvist.