M5 tar Öresundsmetron i rätt riktning
Danska staten och Köpenhamns kommun är nu överens om att bygga ut Köpenhamns tunnelbana i en sydlig riktning som möjliggör för en anslutning till Öresundsmetron mot Sverige. Det är positivt för Malmö stad som i flera år har stöttat planeringsarbetet för den nya metrolinjen M5.
Den här linjedragningen har betydelse för bygget av en framtida Öresundsmetro från Skåne in i Köpenhamns växande tunnelbanesystem. Geografiskt passar M5:s beslutade dragning väl för en anslutning till Öresundsmetron mot Sverige. Öresundsmetron kan underlätta arbetskraftspendling eftersom den skulle gå snabbare och trafikeras oftare än dagens Öresundståg.
Med Öresundsmetron under Öresund kommer också fler besökare från båda sidor att stimulera kultur- och restaurangliv, handel, forskning och utbildning, turism med mera i hela Öresundsregionen. Malmö, Skåne och Sverige knyts närmare en vital storstadsregion. Det visar flera expertutredningar som Malmö stad tagit fram.
Den nya metrolinjen M5 förväntas att ge Köpenhamns stadsutveckling en kraftfull injektion. I kombination med en ny östlig ringled för vägtrafik förväntas M5 på sikt skapa bostäder för 80 000 personer och 45 000 nya arbetsplatser, bland annat på den nya konstgjorda ön Lynetteholm.
Den nya metrolinjen M5 får nio stationer och byggs i två etapper. I Malmö pågår samtidigt arbetet med en fördjupad översiktsplan med tre nya metrostationer inklusive Malmö C.
M5 sträcker sig mellan Köpenhamns H och Lynetteholm via centrala Amager. Det minskar trycket på M1/M2 och hjälper till att lösa utmaningarna med överfulla tunnelbanetåg mellan centrala Köpenhamn och Amager.
M5:s första etapp beräknas öppna 2036 och går från Köpenhamns H via Sundbyøster Plads till Prags Boulevard.
Läs mer i det danska pressmeddelandet, se länk nedan. "Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur"
Nästa steg för Öresundsmetron är att få tillstånd en mellanstatlig utredning om nya Öresundsförbindelser, som föreslås i Trafikverkets senaste rapport Kapacitet och redundans för transporter över Öresund.