$left
$middle

Så gör du ett (snyggt och bra) Facebook-inlägg

Du kommer inte att nå ut på Facebook bara genom att lägga ut information där. För att du ska lyckas behöver innehållet passa målgruppen och rankas högt av de algoritmer som styr hur stor spridning innehållet får på plattformen.

Ett inlägg på Facebook ska antingen innehålla:

  • Text, länk och bild
  • Text och bild
  • Text och video alt. länka via Video cloud (Malmö stads videoverktyg)
  • Text

Ett inlägg med enbart text och länk får dålig räckvidd på Facebook , eftersom Facebook viktar film-, bild- och textinlägg högre. Även inlägg med bilder som bara innehåller text och grafik funkar dåligt och är dessutom problematiska ur ett tillgänglighetsperspektiv. Inlägg med bilder på människor funkar generellt bättre än andra bilder.

Anledningen till att det är bra att lägga upp via Video cloud när det gäller film är att det ger oss möjlighet att följa upp statistik bättre i vårt videoverktyg. Men vill du hellre ladda upp orginalfilmen direkt på Facebook går det bra. Tänk dock på att Facebook granskar alla filmer innan de publiceras, och detta kan ta allt från några minuter till några timmar. Tänkt också på att alla våra videofilmer ska vara tillgänglighetsanpassade. Hur du gör en tillgänglig video kan du läsa mer om här.

Att göra ett (snyggt och bra) bildinlägg på Facebook

1. Förbered en bild till inlägget. Bilden ska vara 1200 x 630 px. Om du ska köpa räckvidd på inlägget får bilden endast innehålla 20% text.

2. Gå till Facebooks publiceringsverktyg Creator studio.

3. Ställ dig i fältet ”Skapa ny” och välj ”Skapa inlägg”.

4. Lägg till ditt foto.

5. När du laddat upp ditt foto, klicka på symbolen som ser ut som en penna.

6. Klicka på ”Alternativ text” under rubriken Tillgänglighet.

Där skriver du in alternativtext – en beskrivning av vad bilden visar. Välj sedan ”Spara”.

6. Skriv en text som du vill ska ligga som en inledning över bilden. Tänk på att endast ungefär sex textrader syns av inlägget i flödet, sen måste följarna klicka på ”visa mer”. Detta skapas automatiskt av Facebook och är inget vi kan göra något åt. Om du vill att all text ska synas i flödet så håll texten kort.

Dock är det vår erfarenhet att få klickar på länkar för att läsa. Många läser hellre långa inlägg på Facebook istället för att behöva klicka sig vidare på en länk. Därför kan det ibland vara bra att göra längre inlägg som innehåller all relevant information, hellre än att förvänta sig att följarna ska klicka på länkar.

Använd också ett personligt tilltal som riktar sig till din målgrupp. Var uppmärksam på eventuella stavfel och dylikt.

7. Vill du ha en länk med i inlägget, korta länken i http://bitly.com Då har du möjlighet att få statistik över antalet länk-klickningar samt varifrån trafiken till länken kommer (om du t.ex. använt bitly-länken i flera kanaler) En annan fördel är att det ser grymt snyggt ut med en kort länk jämfört med till exempel de långa länkarna malmo.se vanligtvis genererar.

Kopiera länken du vill korta, gå in på http://bitly.com och klicka på ”create bitlink”.

En ny ruta öppnar sig (enligt nedan). Klistra in din långa länk i rutan som heter ”Paste long URL” och tryck sedan på knappen längst ner som heter ”Create”.

Därefter skapas din bitly-länk. Vill du döpa den till något speciellt kan du göra det i rutan som heter ”Title”. Kopiera bitly-länken som har skapats så att du får med dig den till Facebook.

6. Den korta länken från bitly.com klistrar du in efter din korta text över bilden på Facebook-sidan. Länken blir hyperlänkad (blå) först vid publicering.

7. Inlägget är förinställt på att publiceras på en gång. För att tidsinställa det går du till menyn längst ner till höger och väljer schemalägg. Här kan du också välja spara som utkast om du vill spara inlägget och fortsätta jobba med det senare.

Skriv in datum och tid då du vill att ditt inlägg ska publiceras. Avsluta med att klicka på Spara.

Så här ska ett färdigt inlägg se ut:

Missar att undvika

Länk-thumbnail istället för bild – bilden har aldrig laddats upp på Facebook

Lång länk som tar upp två rader. Mycket snyggare med en kort bitly-länk

Så här gör du ett videoinlägg

All video Malmö stad publicerar ska vara tillgänglig, hur du gör en video tillgänglig kan du läsa här:

https://komin.malmo.se/Arbetsfalt-verksamheter/Kommunikation/Kanaler-och-innehallsproduktion/Bild-och-webbvideo/Webbvideo/Tillganglig-video/Handbocker.html

När videon är klar och ska publiceras på Facebook gör du så här:

  1. Gå in på Malmö stads sida på Facebook. Välj publiceringsverktyget Creator studio i menyn till vänster.

2. Välj ”Skapa ny” och ”Skapa inlägg”.

3. Välj lägg till video.

4. Fyll i rubrik som beskriver vad videon handlar om. Skriv själva inläggstexten. Tänk på att tonaliteten ska vara personlig, använda lätta ord, tänk att en 15-åring ska förstå vartenda ord och skriv så att texten uppmuntrar besökaren att se filmen.

5. I menyn till höger hittar du olika alternativ för att justera din video, till exempel beskärning, ladda upp miniatyrbild med mera. Gör de eventuella förändringar du vill.

Ett av alternativen är automatiskt genererade texter:

Vi rekommenderar att du stänger av detta. I stället ska du tillgodose textning av videon själv som en del i tillgänglighetsanpassningen du ansvarar för. Hur du gör undertexter hittar du här: https://komin.malmo.se/Arbetsfalt-verksamheter/Kommunikation/Kanaler-och-innehallsproduktion/Bild-och-webbvideo/Webbvideo/Tillganglig-video/Undertexter.html

7. Inlägget är förinställt på att publiceras på en gång. För att tidsinställa det går du till menyn längst ner till höger och väljer schemalägg. Här kan du också välja spara som utkast om du vill spara inlägget och fortsätta jobba med det senare.

8. För att hitta ditt schemalagda inlägg går du fliken ”Förpublicerat”, som du hittar i Creator studios vänstermeny.