Mobilitetshubbar

Genom att samla Malmös delningsfordon på strategiska platser, i mobilitetshubbar, kan ett hållbart resande öka och behovet av att äga ett eget fordon minska. Under 2024 testar vi att bygga tre hubbar i centrala Malmö.

En mobilitetshubb är en samlingsplats för delningsfordon. Genom att erbjuda Malmöbor, pendlare och besökare ett samlat utbud av delningstjänster - som hyrcyklar, elsparkcyklar och poolbilar - förenklar vi resande inom staden, samtidigt som vi gör det enklare för Malmöborna att leva utan egna fordon. Systemet med mobilitetshubbar kan också göra det smidigare att enkelt byta transportmedel vilket underlättar det kombinerade resandet.

Tre mobilitetshubbar 2024

Under våren 2024 testar vi att bygga två mobilitetshubbar i Malmö. En vid Davidshallstorg och en vid Mobilitetshuset Anna. Planen är att bygga en tredje mobilitetshubb vid Värnhem under sensommaren. Så här har vi valt platserna:

  • Davidshallstorg är en särskilt lämplig plats att testa en hubb på nu, eftersom torget testas som sommartorg och bilparkeringen tillfälligt tas bort. På så sätt gör vi fler alternativa och smarta färdsätt mer tillgängliga i området.
  • Mobilitetshuset Anna har redan ett stort utbud av delade mobilitetslösningar, allt från bilpooler till elcyklar. Nu blir utbudet större med Malmö by Bike, elsparkcyklar och lådcyklar som kan hyras och parkeras från Majorsgatan. Platsen blir på så sätt en mobilitetshubb med ett stort utbud av delningsfordon, passande för platsen som redan är etablerad som en nod för resande. Hubben är ett samarbete mellan Malmö stad och Parkering Malmö.
  • Värnhem är en av Malmös största knutpunkter för kollektivtrafik. Med ett brett och samlat utbud av delningsfordon här underlättar vi för resekombinationen kollektivtrafik+cykel eller kollektivtrafik+elsparkcykel.

Lådcyklar vid Davidshall och Anna

Många reser med lådcykel i Malmö. I samband med piloten testar vi att erbjuda fyra stycken publika lådcyklar att hyra. Företaget Pedalink är leverantör. Det finns två stycken lådcyklar vid Davidshall och två stycken vid Mobilitetshuset Anna från och med preliminärt maj. De hämtas, hyrs och lämnas också tillbaka i hubbarna.

Skiss av mobilitetshubb i stadsmiljö med elsparkcyklar, cyklar och buss i förgrunden.

År 2050 beräknas Malmö ha en halv miljon invånare. Många ska samsas på Malmös yta, och vi måste få plats med bostäder, service och infrastruktur. Åtgärder inom hållbart resande måste till för att vi ska utnyttja den begränsade ytan på ett smart sätt, samtidigt som vi erbjuder Malmöbor och besökare en tillgänglig stad. Här kan mobilitetshubbarna bli ett viktigt inslag.

De nuvarande målen för arbetet med delningstjänster inom resande är att:

  • Öka tillgången till delad mobilitet i hela Malmö. Skapa ett system av samverkande mobilitetstjänster som på ett ordnat sätt kan förbättra synligheten och tillgången till kollektiv och delad mobilitet i hela Malmö.
  • Minska behovet av parkeringsytor. Bidra till att parkeringsytor kan användas mer effektivt och inte behöva öka när staden växer.
  • Förenkla det kombinerade resandet. Framförallt underlätta byten mellan kollektivtrafik och hyrcykel för att öka den regionala pendlingen med kollektiv mobilitet, och minska trycket på stadstrafiken och cykelparkeringarna vid bytespunkter.

Vi hoppas även att mobilitetshubbarna ska bidra till Malmös mål om ett ökat resande via gång, cykel och kollektivtrafik, samt en ökad tillgänglighet för alla som rör sig i staden.

På längre sikt kan mobilitetshubbarna bidra till minskade koldioxidutsläpp från transporter, mindre luftföroreningar och en förbättrad folkhälsa.

Sommaren 2022 genomförde vi den första delen av pilotprojektet för mobilitetshubbar på Johannesplan, vid Triangeln. Då utforskade vi utformning, vägvisning och utbud tillsammans med aktörer i branschen och nyfikna Malmöbor.

Förklarande ordlista

Med delat resande menar vi de resor vi gör med fordon vi delar med varandra. Från poolbilar till elsparkcyklar, Malmö by Bike till numera även lådcyklar.

Hållbart resande är de resor som kan göras på ett miljömässigt hållbart sätt. Det avser oftast gång, cykel och kollektivtrafik.

Kombinationen kollektivtrafik och cykel är ett exempel på en vanlig form av kombinerat resande. Du cyklar till hållplatsen och tar dig vidare med buss eller tåg.

En mobilitetshubb är en väl synlig och igenkännbar plats där det finns tillgång till delningsfordon, service och information som förenklar det hållbara resandet.

Ett mobilitetshus är vanligtvis en byggnad som har ett utbud av hyr- och delningstjänster för fordon för att förenkla ett hållbart resande.

Ett stiliserat pilträd, bestående av fyra pilar som pekar mot en mittpunkt. Det är Skånes nationalträd och symbolen för det delade resandet i Malmö. Symbolen används så att det blir enkelt att hitta till ett delningsfordon och veta var de kan parkeras. Pilträdet är ljusgrönt och bakgrunden den är mot är mörkgrön.

Pilen visar vägen

Pilen är symbolen för delat resande. Det är ett stiliserat pilträd (Skånes landskapsträd) och består av fyra pilar som pekar mot en mittpunkt. Vid varje pil ska det finnas ett brett utbud av delningsfordon. Pilen är en vägvisare för både staden och användaren. Den gör det synligt och tillgängligt var det går att hitta och parkera ett delningsfordon. Det är också en vägvisare på vart vi är på väg i Malmö - till en hållbar stad med smartare sätt att resa.

sv