Västra Hamnen
Västra Hamnen har genomgått stora förändringar de senaste decennierna. Från att ha varit ett industriområde på nedgång är Västra Hamnen idag en attraktiv stadsdel med ett hållbart helhetstänk.
Detta händer i området
Ungefär två tredjedelar av Västra Hamnens totala yta på 187 hektar är idag planlagd. Första etappen Bo01 började byggas år 2001 och de sista byggprojekten beräknas stå klara runt år 2035.
Bassängkajen
Nu färdigställs den västra delen av Bassängkajen. Kajstråket får ytor av natursten, sittbänkar, ett trädäck vid vattnet och många träd, som planteras i stora lådor.
- Kategorier:
- Grönska och vattenParker, torg och mötesplatser
- Status:
- Pågående
Beijers bro
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro invigdes i augusti 2024. Bron är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro och innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
- Kategorier:
- ArkitekturGång och cykel
- Status:
- Färdigt
Brännhusparken
Den mindre parken i Varvsstaden, Brännhusparken, blir en entré både till området och till de konstnärliga utbildningarna som samlas i Varvsstaden. Brännhusparken får tät grönska och höga träd, kombinerat med lekfulla element från den tidigare varvsindustrin.
- Kategorier:
- Parker, torg och mötesplatser
- Status:
- Planerat
Citadellsfogen
Citadellsfogen är Västra Hamnens entré i sydväst. Här planeras för tät, blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, förskola, parkeringshus och centrumverksamheter.
- Kategorier:
- Gång och cykelSkolaStadsplanering
- Status:
- Pågående
Galeonen
Galeonen är den nordligaste delen av Västra Hamnen, som också är sist att byggas ut. Här kan en metrostation bli aktuell vid en framtida Öreundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.
- Kategorier:
- Stadsplanering
- Status:
- Planerat
Hamnporten
Delar av Hamnporten har redan omvandlats från industri- och hamnområde till blandad stadsbebyggelse. Nu pågår planering av området norr om Skeppsbyggaregatan, främst för nya bostäder.
- Kategorier:
- Stadsplanering
- Status:
- Planerat
Masthusen
Masthusen ligger i hjärtat av Västra Hamnen. Här finns tät, blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, förskola, mobilitetshus och centrumverksamheter. Nu byggs de sista delarna av området, som snart är färdigt.
- Kategorier:
- Gång och cykelParker, torg och mötesplatser
- Status:
- Pågående
Solhöjdsparken
En ny stadsdelspark anläggs i Varvsstadens sydvästra del. Solhöjdsparken karaktäriseras av en stor, återbrukad stålkonstruktion från Kockumstiden, och innehåller bland annat en lekplats, gräsytor samt många träd och blommor.
- Kategorier:
- Parker, torg och mötesplatser
- Status:
- Pågående
Styrmansbron
Vi bygger en bro tvärs över Bassängkajen. Via Styrmansbron kan du som cyklar, går och åker bussen lättare ta dig till och från Västra Hamnen. Mer Malmö åt alla!
- Kategorier:
- Gång och cykelKollektivtrafik
- Status:
- Pågående
Tåtplatsen
Vid Stora Varvsgatan i den södra delen av området Masthusen anläggs ett nytt torg – Tåtplatsen. Gångfartsgatan Öglegången intill får träd och sittplatser. Tillsammans utgör de delar av ett stråk med koppling till det större Masttorget.
- Kategorier:
- Parker, torg och mötesplatser
- Status:
- Pågående
Universitetsholmen
Universitetsholmen strax väster om Malmö centralstation omges av kajer, kanaler och en hamnbassäng. Här samsas verksamheter som Malmö Universitet, Minc och Malmö Live med nya bostäder, handel och service.
- Kategorier:
- Stadsplanering
- Status:
- Pågående
Varvsstaden
Varvsstaden i Malmö bär på 100 år av industrihistoria. Här byggs nu en attraktiv stadsdel med en spännande blandning av kulturhistoriskt värdefulla miljöer och moderna stadsmiljöer.
- Kategorier:
- Parker, torg och mötesplatserStadsplanering
- Status:
- Pågående
Ångfärjekajen
Ångfärjekajen i den östra delen av Varvsstaden färdigställs, bland annat med ny markbeläggning, träd och andra planteringar, pollare samt nya bänkar av H-balkar och solitt ekträ. Här blir det mer plats vid vattnet, för fler.
- Kategorier:
- Grönska och vattenParker, torg och mötesplatser
- Status:
- Pågående
Från skapad industrimark till hållbar stadsdel
Västra Hamnen består av landmassor som fyllts ut successivt från 1800-talets andra hälft till 1980-talet. Utfyllnaderna gjordes för att ge plats åt hamn- och industriverksamheter, framförallt till Kockums växande varvsverksamhet.
Under glansperioden på 1950- och 1960-talet var Kockums ett av världens största varv med runt 6000 anställda. Efter oljekrisen i slutet på 1970-talet gick det allt sämre för varvsverksamheten och år 1986 fattades beslut om att lägga ner fartygsproduktionen.
Startskottet för utbyggnaden av Västra Hamnen blev den europeiska bostadsmässan Bo01 som arrangerades år 2001. Förutom utställningsområdet uppfördes en helt ny stadsdel med innovativa miljölösningar, spännande arkitektur och stadsmiljöer.
Västra Hamnen år 2031 – ett hållbart gott liv för alla
År 2031 förväntas Västra Hamnen ha runt 25 000 invånare och lika många som arbetar i stadsdelen.
Visionen om Västra Hamnen år 2031 ger stadens gemensamma syn på Västra Hamnens fortsatta utveckling fram till år 2031, trettio år efter bomässan Bo01.
Den bygger vidare på tidigare visionsformuleringar om den blandade staden och att området ska vara ett nationellt exempel på hållbar stadsutveckling. Men ambitionerna för området har höjts ytterligare.
Västra Hamnen år 2031 tar upp såväl fysiska strukturer som förändringar i människors värderingar och beteenden. Förändringar som måste till för att visionen om ett hållbart och gott liv för alla ska bli verklighet.