Västra Hamnen har genomgått stora förändringar de senaste decennierna. Från att ha varit ett industriområde på nedgång är Västra Hamnen idag en attraktiv stadsdel med ett hållbart helhetstänk.
Ungefär två tredjedelar av Västra Hamnens totala yta på 187 hektar är idag planlagd. Första etappen Bo01 började byggas år 2001 och de sista byggprojekten beräknas stå klara runt år 2035.
Nu pågår främst planering och omvandling av de södra delområdena; Varvsstaden, Hamnporten och Citadellsfogen, som kopplar samman Västra Hamnen med centrala och västra Malmö.
Sist ut att bebyggas blir delområdet Galeonen i de norra delarna.
Citadellsfogen är Västra Hamnens entré i sydväst. Här planeras för tät, blandad stadsbebyggelse med bostäder, kontor, förskola, parkeringshus och centrumverksamheter.
Galeonen ligger längst i norr och är det sista delområdet som kommer att byggas ut i Västra Hamnen. Här kan en metrostation bli verklighet vid en framtida Öreundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.
I Hamnporten har delar av området redan omvandlats från industri- och hamnområde till blandad stadsbebyggelse. Nu pågår planering av främst bostäder i området norr om Skeppsbyggaregatan.
Masthusen är en del av Västra Hamnens centrala kvarter. Sista etappen av området håller på att bebyggas med bostäder, kontor, centrumverksamhet, förskola, studentbostäder och parkeringshus.
I Varvsstaden finns Malmös hundraåriga varvshistoria samlad. Här finns en unik möjlighet att skapa en attraktiv stadsdel med en spännande mix av kulturhistoriskt värdefulla miljöer och moderna stadsmiljöer.
Innovativa miljösatsningar i början av 2000-talet, med Bo01 i Västra Hamnen som start, blev början på ett intensivt hållbarhetsarbete som kommit att omfatta hela Malmö.
Här har vi samlat en mängd dokument och skrifter som rör utbyggnaden av Västra Hamnen till en hållbar stadsdel. En del av materialet finns även på engelska.