Malmö stad
$left
$middle
Västra Hamnen har gått från att vara en plats för industriarbete till en levande grön och hållbar stadsdel.

Västra Hamnen

Västra Hamnen har under några decennier genomgått stora förändringar. Stadsdelen är ett bra exempel på lyckad omvandling av gammal industrimark till en attraktiv, havsnära stadsdel med hållbarhet i fokus.

Detta händer i området

Ungefär två tredjedelar av Västra Hamnens totala yta på 187 hektar är idag planlagd. Första etappen Bo01 började byggas år 2001 och de sista byggprojekten beräknas stå klara runt år 2035.

  • Galeonen

    Galeonen är den nordligaste delen av Västra Hamnen, som också är sist att byggas ut. Här kan en metrostation bli aktuell vid en framtida Öreundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

    Kategorier Kategorier:
    Stadsplanering
    Status Status:
    Planerat
  • Hamnporten

    Delar av Hamnporten har redan omvandlats från industri- och hamnområde till blandad stadsbebyggelse. Nu pågår planering av området norr om Skeppsbyggaregatan, främst för nya bostäder.

    Kategorier Kategorier:
    BostäderStadsplanering
    Status Status:
    Planerat
  • Läparken

    Läparken är en ny, lummig park och mötesplats i området Dockan i Västra Hamnen. Parken omfattar även en mindre lekplats, som delvis är tillgänglighetsanpassad. Läparken beräknas vara färdigställd med planteringar hösten 2025.

    Kategorier Kategorier:
    Parker och torg
    Status Status:
    Pågående
  • Tåtplatsen

    Vid Stora Varvsgatan i den södra delen av området Masthusen anläggs ett nytt torg – Tåtplatsen. Gångfartsgatan Öglegången intill får träd och sittplatser. Tillsammans utgör de delar av ett stråk med koppling till det större Masttorget.

    Kategorier Kategorier:
    GataGång och cykelParker och torg
    Status Status:
    Färdigt

Från skapad industrimark till hållbar stadsdel

Västra Hamnen består av mark som från 1800-talets andra hälft och fram till 1980-talet successivt tillskapats i havet. Marken behövdes ursprungligen för hamn- och industriverksamheter, bland annat Kockums växande varvsverksamhet.

Under glansperioden på 1950- och 1960-talet var Kockums med sina runt 6 000 anställda ett av världens största fartygsvarv. Efter oljekrisen i slutet av 1970-talet gick det allt sämre för varvet och år 1986 fattades beslutet att lägga ner produktionen av fartyg.

Startskottet för utbyggnaden av Västra Hamnen blev den europeiska bostadsmässan Bo01, som under några månader 2001 arrangerades i Malmö. Förutom utställningsområdet uppfördes en helt ny stadsdel med innovativa lösningar inom miljöområdet, spännande arkitektur och nya stadsmiljöer.

Ett hållbart, gott liv för alla

År 2031 förväntas Västra Hamnen ha runt 25 000 invånare och lika många arbetsplatser i stadsdelen.

Visionen om Västra Hamnen år 2031 sätter gemensam färdriktning för den fortsatta utvecklingen av Västra Hamnen fram till år 2031 – trettio år efter bomässan Bo01. Den bygger vidare på tidigare visionsformuleringar om den blandade staden och att området ska vara ett nationellt exempel på hållbar stadsutveckling. Men ambitionerna för området har höjts ytterligare.

Västra Hamnen år 2031 tar upp såväl fysiska strukturer som förändringar i människors värderingar och beteenden. Förändringar som måste till för att visionen om ett hållbart och gott liv för alla ska bli verklighet.

Kontaktinformation och länkar

sv