Klimatneutralt byggande
Malmö stad och Malmös byggaktörer arbetar på flera plan för att uppnå ett klimatneutralt byggande till år 2030. Lokal färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö, även kallad LFM30, är ett branschdrivet initiativ från Malmö stad.
Malmö har höga ambitioner att bli en hållbar och klimatsmart stad. Genom de höga miljö- och klimatmålen i bland annat Malmö stads miljöprogram och Översiktsplan för Malmö finns en tydlig grund att stå på.
Det klimatneutrala byggandet är ett sätt att få ner växthusgasutsläppen och minska vår påverkan på klimatet genom att organisera och planera klimatsmart och använda produkter med så lite klimatpåverkan som möjligt.
Malmö stad har som målsättning att stegvis öka sin klimateffektivitet inom organisationen i samband med upphandling, planering och byggande för att bli klimatneutrala år 2030.
Vad menas med klimatneutralt?
Klimatneutralt innebär ett nettonollutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Det innebär att de utsläpp som sker ska kunna tas upp av det ekologiska kretsloppet, kolinlagring i material eller med tekniska lösningar och därmed inte bidra till växthuseffekten.
Varför behövs ett klimatneutralt byggande?
Sverige har skrivit på internationella avtal som bland annat innebär att klimatpåverkan måste minska. Exempelvis Parisavtalet som världens länder enades om år 2015 gäller sedan år 2020. Den globala temperaturökningen ska enligt avtalet hållas långt under 2 grader och vi ska alla jobba för att den ska stanna vid 1,5 grader.
Samma år, 2015, antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål och Agenda 2030 för att gemensamt nå en hållbar utveckling. Som första kommun i Sverige undertecknade Malmö stad ”A declaration of Cities Commitment to the 2030 Sustainable Development Agenda”.
Det innebär att senast år 2020 ska Malmö stad ha utvecklat en integrerad holistisk utvecklingsstrategi för att uppnå de globala målen år 2030. Det görs i form av en lokal Agenda 2030 för Malmö.
Utöver de internationella avtalen finns också Sveriges klimatlag att ta hänsyn till och som kräver att hela Sverige är klimatneutralt senast år 2045.
Bygg- och anläggningssektorn står idag för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan. Om Sverige både nationellt och på lokalt plan ska kunna uppnå klimatmålen behöver vi tillsammans med byggindustrin sätta upp mål och vidta åtgärder för att minska utsläppen.
LFM30 - Lokal färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö år 2030
Under våren år 2019 tog ett stort antal byggaktörer i Malmö tillsammans fram Sveriges första lokala färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö, även kallad LFM30.
Syftet med den lokala färdplanen är att skapa en geografisk spelplan för att påskynda bygg- och anläggningssektorns klimatomställning och genomförande av Agenda 2030.
Branschinitiativet drivs av byggaktörerna och stöttas av Byggföretagen, Fossilfritt Sverige, Informationscentrum för hållbart byggande och Malmö stad.
Det övergripande målet för alla LFM30 aktörer är att vara klimatneutrala år 2030.
Till år 2025 ska varje aktör halvera sina klimatutsläpp. Varje byggaktör som skrivit under LFM30 ska starta minst ett klimatneutralt byggprojekt i Malmö senast år 2025.
LFM30-initiativet
Hur Malmö stad tar hänsyn till klimatet när vi bygger nytt
När vi behöver bygga nytt i Malmö stad jobbar vi aktivt för att minska påverkan på klimatet. Det gör vi under hela byggprocessen – från produktion av byggmaterial till transporter, och under själva byggnationen. Vi utvärderar om det går att använda material och lösningar som ger en lägre klimatpåverkan, samtidigt som vi värnar om gestaltning och en lång livslängd för byggnaden. Vi vill att klimatpåverkan vid nybyggnation ska vara halverad för de byggnader som står klara 2028 och framåt, jämfört med byggnader som stod klara 2022.
Exempel på byggprojekt
Vid byggnationen av exempelvis Brages förskola och Alléskolan i Hyllie har vi jobbat aktivt med att minska klimatpåverkan. På Brages förskola har vi valt en stomme av korslimmat trä. På Alléskolan har vi bytt delar av cementen mot restprodukter från stålproduktion för att ge ett lägre klimatavtryck. I bygget av skolan har vi även använt stålprodukter med en stor del återbrukat innehåll, och tegel där man i produktionen har använt biogas i stället för fossila bränslen. Tillsammans har det minskat klimatavtrycket under byggprocessen.
Bygga om och riva
När Malmö stad bygger om eller behöver riva en byggnad går vi igenom vad som går att återbruka. Materialet ska så långt det går få möjlighet att leva vidare i någon av våra andra byggnader.
Sidan senast uppdaterad: