Kritik och ifrågasättande av makten

Att som författare nyttja sin yttrandefrihet till att kritisera sittande politiker eller politiska system kan ibland vara förenat med att bli censurerad, och ibland ännu värre öden.

De mänskliga rättigheterna fastslår att alla har rätt till yttrandefrihet, i denna rätt ingår friheten att kunna kritisera de som styr ett land eller ett samhälles strukturer och system. Denna frihet innefattar även konstnärliga uttryck som litteratur. I många länder är denna frihet allt annat än självklar.

I en del kontexter kan det vara förenat med livsfara att uttrycka kritik mot det land man lever och verkar i. Författare och förläggare kan fängslas för det de skriver eller ger ut. Andra drabbas av censur och förbud. I vissa länder kan du som privatperson straffas rättsligt för att du innehar en regimkritisk bok.

Neden följer tre exempel på böcker som censurerats eller förbjudits på grund av ifrågasättande av makt.

Bröderna Lejonhjärta (1973) av Astrid Lindgren

Bröderna Lejonhjärta är en roman av Astrid Lindgren som ligger många världen över varmt om hjärtat.

I likhet med många av Lindgrens andra verk kretsar handlingen kring teman så som död, sjukdom och självmord men även teman såsom tyranni, förräderi, förtryck och uppror.

Ilustration av två pojkar som sitter på en bro.

Omslaget till Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren.

Därför förbjöds Bröderna Lejonhjärta

Bokens handling och tematik gjorde regimen i forna Tjeckoslovakien nervösa. Man misstänkte att boken kunde inspirera till uppror mot staten, därför valde man att förbjuda boken.

Boken var förbjuden i Tjeckoslovakien nästan hela 1980-talet. Förbudet fick motsatt effekt, det gjordes en översättning av boken som trycktes upp på vanliga A4-papper som spreds underjordiskt i landet.

Att inneha och läsa boken blev en motståndshandling mot staten.

Jag ritar en dörr på väggen med fingret (2020) av Gui Minhai

Jag ritar en dörr på väggen med fingret är en diktsamling skriven av den svensk-kinesiska förläggaren och poeten Gui Minhai.

Dikterna är skrivna av Gui Minhai under tiden han har suttit fängslad och skildrar hans liv och tankar bakom lås och bom.

Bokomslag med en svartvit illustration av ett mansansikte.

Omslaget till "Jag ritar en dörr på väggen med fingret" av Gui Minhai.

Därför fängslades Gui Minhai

Gui Minhai är en svensk-kinesisk förläggare och författare. Gui Minhai driver förlaget Causeway Books I Hongkong. Förlaget ger ut böcker om politiska intriger i fastlandskina samt böcker med läckt information inifrån det kinesiska kommunistpartiet.

Det var detta arbete som ledde till att Gui Minhai 2015 i Thailand arresterades av den kinesiska staten. Det som föranledde arrestering var att Gui Minhai höll på att förbereda utgivningen av en bok om Xi Jinpings, Kinas högsta ledare, sexuella affärer.

I februari 2020 dömdes Minhai till tio års fängelse av en kinesisk domstol, brottet han påstås ha gjort sig skyldig till är att tillhandahållit information till utlandet.

Hjärtdjur (1994) av Herta Müller

Romanen Hjärtdjur handlar om fyra personer som lever kommunistiska Rumäniens polisstat fram tills att de till slut flyr till Tyskland.

Romanen utspelar sig från 1970-talet fram till 1980-talet och kretsar kring en oidentifierad ung kvinna som tillhör Rumäniens tyska minoritet.

Författaren har sagt att romanen är skriven till minne av hennes rumänska vänner som mördades av Ceausescuregimen. Det är en berättelse om unga människor i en totalitär stat som försöker slå sig fria mentalt, intellektuellt, sexuellt och fysiskt genom att fly.

Bild som föreställer bokomslaget till Hjärtdjur. Det är ett svart mönster på vit bakgrund, text i rött.

Omslaget till "Hjärtdjur" av Herta Müller.

Därför förbjöds Hjärtdjur

Müller var engagerad i att motverka Ceausescu-regimens förtryck av det fria ordet. Müller arbetade som översättare på en fabrik, varifrån hon skrev sin första bok som släpptes i en censurerad version i Rumänien.

Efter den publiceringen blev hon utsatt för värvningsförsök av den rumänska säkerhetstjänsten Securitate. De ville att hon skulle ge dem information om den rörelse hon var engagerad i. Müller vägrade.

I sin första bok skildrade hon den misär som rådde i Rumänien, när hon sedan vägrade bli informatör för regimen blev hon förlagd med publiceringsförbud. Alla hennes böcker var förbjudna i landet under hela den tid Ceausescu satt vid makten.

Malmö stads kontaktcenter

Telefon: