Censur på grund av blasfemi och majestätsbrott

År 1976 exploderade punkvågen i både England och USA, och spreds snabbt över världen. Kännetecknande var en snabb, hård musik med samhällskritiska och provokativa texter.

Musiken vände sig främst till tonåringar och i den subkultur som utvecklades blev utmanande klädsel och uppträde ett viktigt inslag.

Sex Pistols: God save the queen (1977)

I Storbritannien skulle drottning Elizabeth II 1977 firas för de 25 år hon suttit på tronen. Som en följd spelade ett av de första punkbanden, Sex Pistols, in låten God Save the Queen, där drottningen, och hela regeringen, utmålades som fascister.

Förbjud av BBC

Som en följd förbjöd BBC, det statliga brittiska radio- och Tv-bolaget, låten från att spelas i deras kanaler med anledning av att kritiken mot kungahuset kunde vara kränkande. Längre tillbaka i historien fanns ”majestätsbrott”, med i brottsskalan i en lång rad länder, bland annat Sverige där det kunde straffas med döden.

Även en rad andra åtgärder drogs igång, bland annat fick inte bandet och skivan nämnas i officiella försäljningslistor.

Crass: Reality asylum (1978)

Crass var i sin tur ett av de allra första så kallade anarko-punkbanden. Då de första punkbanden, som Sex Pistols, förespråkat ”anarki” som en synonym till kaos så syftade Crass slogan ”anarchy & peace” på en fredlig och mindre våldsam linje. Dock var man, liksom Sex Pistols, starkt kritiska till kungahuset, den politiska eliten, patriarkatet och inte minst kyrkan.

Motståndet mot Crass skiva

För detta mötte man också starkt motstånd. Crass första skiva, The Feeding of the Five Thousand, hade en titel med tydlig bibelreferens, men mest uppmärksammad blev den sång som skulle ha inlett skivan: Reality Asylum (ungefär ”verklighetsvårdanstalt”).

Här anlägger Crass ett perspektiv där Jesus får stå som symbol för inte bara några av mänsklighetens värsta brott såsom koncentrationslägret Auschwitz eller atombomben över Hiroshima utan även som den ultimata upprätthållaren av patriarkatet och mäns överordnade position gentemot kvinnor.

Som ett av resultaten vägrade arbetarna vid den fabrik som skulle trycka skivan på vinyl att befatta sig med den. Som ett resultat inleddes skivan istället med två minuters tystnad, där Reality Asylum skulle ha legat, med titeln The Sound of Free Speech. Följande år gav bandet själva ut låten som singel samt inkluderande den på en ny utgåva av LP:n. Det ledde i sin tur att låtens upphovsman fick besök av den brittiska polisen i Scotland Yard som hotade med åtal för ”kriminell blasfemi”, det vill säga anti-religiösa yttranden.

Samma kampanj drabbade de skivaffärer som sålde vare sig Sex Pistols eller Crass skivor, åtskilliga blev kontaktade av polis och myndigheter med samma hot, vilket dock aldrig gick så långt som till åtal för någon.