Under torsdagarna på Malmö Konstmuseum i Kungsparken så kommer du kunna ta del av lunchsamtal med gäster som kommer samtala kring varierande teman som på olika sätt leder oss framåt mot framtiden.
Under torsdagens lunchsamtal kommer Anne Thomasen, curator för nya format på Malmö Konstmuseum, och Anne Julie Arnfred, curator och forskare vid Center for Practice-Based Art Studies vid Köpenhamns universitet (PASS), att prata om nätverket Museum Why – en kollektiv institutionell mobilisering, saminitierad av Malmö Konstmuseum. Museum Why arbetar med att omforma och omdefiniera konstinstitutionen. Sedan starten 2020 har nätverket kritiskt undersökt konstinstitutionernas förändrade roll i samhället och betonat behovet av mer demokratiska och ekologiska värderingar.
År 2025 anslöt sig PASS – Center for Practice-Based Art Studies vid Köpenhamns universitet som en av nätverkets nya samarbetspartner, vilket knyter samman våra program med akademin. Vid detta tillfälle får vi sällskap av Anne Julie Arnfred, postdoktoral forskare vid PASS, som kommer att reflektera kring arbetet inom Museum Why och PASS – om hur teori omsätts i praktik, hur kunskap produceras och vilka former den kan ta.
Anne Julie Arnfred är curator och postdoktoral forskare vid PASS – Center for Practice-Based Art Studies i Danmark. Hon har en doktorsexamen från Roskilde Universitet (2019–2024) och var forskningsstipendiat vid Advanced Practices, Goldsmiths, University of London (2019–2024).
Vid PASS leder hon forskningsprojektet ”Beyond the Page: Exhibitions as Situated Acts of Publication” och ansvarar för PASS:s experimentella publikationsformat, oavsett vilken form de antar. Arnfreds forskning verkar i gränslandet mellan konstnärliga, akademiska och levda kunskapsformer.
Hennes arbete handlar inte bara om vilken kunskap som produceras, utan hur och med vem den produceras, samt vad som ges uppmärksamhet i dessa processer. Hon fokuserar därmed på vad som sker när olika kunskapspraktiker möts genom evenemang, utställningar och samarbeten – från konst, forskning och kroppslig erfarenhet. Här ses kunskap inte som ett fast resultat, utan som en situerad, relationell process – en performativ förhandling över disciplinära och institutionella gränser. Snarare än att prioritera slutprodukten uppmärksammar Arnfred mellanrummen i samskapandet, där kuratoriella och forskningsbaserade praktiker fungerar som medierande strukturer som möjliggör nya sätt att publicera, forska och engagera sig tvärs över discipliner.
Anne Thomasen arbetar som frilansande curator och utforskar främst platser och sammanhang utifrån intersektionella feministiska, queera och avkoloniala perspektiv. Hennes akademiska bakgrund inom visuell kultur, konsthistoria, genusvetenskap och digital teori har lett till ett särskilt intresse för skärningspunkterna mellan bildkonst, digital kultur, samhällsvetenskap och institutionell förändring.
Thomasen har arbetat både institutionellt och självständigt med internationella konstprojekt som ”Sustainable Societies for the Future” (US/SE), ”A Space Where Your Voices Can Live” (SE/DK) och ”The Biennale for Craft & Design 2023” (DK), i samarbete med en rad tvärdisciplinära praktiker. Hon är medgrundare till nätverket Museum Why, som ifrågasätter och experimenterar med framtidens konstmuseers potential. Som redaktör och skribent har hon bidragit med både kreativa och kritiska texter till ett flertal artiklar, kataloger och publikationer om samtida konst och kultur.
För närvarande arbetar Thomasen vid Malmö Konstmuseum som curator för nya format.
Under 2025 aktiverar Malmö Konstmuseum Kungsparken. Samtidigt som konstmuseet på Slottsholmen har öppet som vanligt utforskas Kungsparken som en möjlig plats för ett framtida konstmuseum.
Plats Slottsgatan 33