INTONAL/Olibanum
Välkommen till INTONAL/Olibanum med Hara Alonso, Ellen Söderhult och Petra Hermanova. En konsert där kropp, ljud och minne smälter samman i ett vibrerande klanglandskap.

Bild visar Tullströmsorgeln,1797, som idag är placerad i Skovgaardssalen på Malmö Konstmuseum.
Mellan hud och ljud, sorg och transcendens – Hara Alonso, Ellen Söderhult och Petra Hermanova kallar fram världar där kroppen och det spektrala flätas samman. Alonso och Söderhults “Touch me not” vibrerar av taktil resonans, där piano, röst och rörelse sträcks ut till ett skimrande, kroppsligt ljudlandskap. Samtidigt mejslar Hermanovas högtidliga autoharpa och spöklika orglar fram hymner ur förlust, ekande genom tiden med smärtsam skönhet. En kväll där musiken pulserar som minnen – omedelbar, intim och oförglömlig.
Konserten är en del av festivalen Intonal och festivalpasshållare går in gratis. Ingen numrering eller föranmälan, först till kvarn.
Mer om Hara Alonso och Ellen Söderhult
Den Stockholmsbaserade spanska pianisten, kompositören och ljudkonstnären Hara Alonso skapar immersiva ljudlandskap där granulära texturer, minimalistiska rytmer och hypnotiska lager möts i en slående mikrolyrisk närvaro. Genom att omdefiniera pianot som en sonisk lekplats – där hon blandar utökade tekniker, somatiska praktiker och signalbehandling för att tänja på dess möjligheter – kan hennes ljudvärld också beskrivas som ”mörk bubblande elektronisk power-ambient.”
Alonsos musik utforskar minne, rum och fantasi och har presenterats på festivaler världen över genom soloframträdanden, ljudinstallationer och ensembleverk. Hennes samarbeten spänner över dans och frijazz, där hon arbetat med koreografer som Pontus Pettersson och musiker som Susana Santos Silva.
I en liveversion av Hara Alonso nya verk “Touch me not” – ett samarbete med Ellen Söderhult på sång och gitarr – som tar sin form som en reflektion över den kroppsliga och sammanvävda relationen mellan huden och omgivningen.
Mer om Petra Hermanova
Den Berlinbaserade tjeckiska sångerskan och kompositören arbetar främst med autoharpa, men använder också röst och piporgel i tekniker hämtade från både folkliga och sakrala traditioner. Genom dessa utforskar hon de andliga och jordiska dimensionerna av förlust och sorg.
Med sitt solodebutalbum In "Death’s Eyes" – släppt i oktober 2023 på skivbolaget Unguarded – levererar hon en disciplinerad skildring av skönhet, smärta och skarpsinnig musikalitet. Albumet, där den hyllade tyske organisten Denny Wilke spelar på Ladegast-orgeln i Merseburgs katedral, nominerades till flera priser, inklusive den tjeckiska Grammy, och har presenterats på ett flertal samtida musikfestivaler.
Hermanova har turnerat internationellt med tidigare projekt, däribland omfattande ljud- och bildsamarbeten med den norska slagverkaren, kompositören och vokalisten Jon Eirik Boska, samt sitt kritikerrosade band Fiordmoss.
För årets Intonal framför Hermanova flera stycken från In "Death’s Eyes" samt en ny orgelkomposition, framförd tillsammans med Boska. Verket har sitt ursprung i hennes residens i slutet av 2024, där hon arbetade med Malmö Konstmuseums 1500-talsorgel – en av världens äldsta fullt fungerande piporglar.
Verket presenteras med stöd från:
Tjeckiska Centret Stockholm och Goethe Institut.
Kontakta oss
Malmö Konstmuseum
- E-post:
- malmokonstmuseum@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 10 00
- Postadress:
- Malmö stad Malmö Konstmuseum 205 80 Malmö
Sidan senast uppdaterad: