Ubåten U3
Stig ombord på en riktig ubåt och känn på hur det kunde vara att befinna sig svävande mellan vattenytan och havsbotten.
På Malmö museum har du möjlighet att stiga ombord på en riktig ubåt. Känn atmosfären av närhet. Fundera på hur det kunde vara att befinna sig svävande mellan vattenytan och havsbotten. Det enda som inte återges är de intima dofter som fanns efter dagar i undervattensläge.
Var sov man? Hur fungerade en toalett på en ubåt, 100 meter under havsytan? Hur lagade man mat? Hur lastade man torpeder? Välkomna ombord och få svar!
Läs mer om ubåtens historia
Kustubåtarna/"Nummerubåtarna" U1-U9
Mitt under andra världskriget 1941-1944 byggdes en serie på nio mindre ubåtar. Dessa var de första ubåtar som var helt svenskbyggda. Genom att minska storleken, kunde flera ubåtar byggas till samma kostnad. Produktionen fördelades mellan Kockums Mekaniska Verkstad och Karlskrona örlogsvarv och forcerades. U3 kom att byggas på Karlskrona örlogsvarv.
Man övergick nu till helsvetsade tryckskrov. För första gången övergavs den beprövade nitningen av skroven. Dieselelektrisk drift i marschläge i stället för direktkoppling mellan diesel- och propellermotorerna infördes. Det innebar bättre dykberedskap, mindre vikt och bättre stabilitetsegenskaper. Vidare förbättrades utstigningsmöjligheterna och manöverrummet försågs med tryckfasta skott i båda ändar, varjämte en tryckfast utstigningssluss anordnades intill det förliga manöverrumsskottet. Av torpederna placerades tre i bogen medan den fjärde var en häcktub. Den senare togs bort efterhand.
Vid ombyggnaden 1952 av U3 blev hon försedd med snorkel för längre uthållighet i undervattensläge. Liksom de andra "nummerubåtarna" fick hon ett nytt strömlinjeformat torn och luftvärnspjäsen togs bort.
Ubåten kommer till Malmö museum
Operation "Museiubåt" påbörjades 1965 då U3 bogserades från Göteborg till Malmö och Kockums Mekaniska Verkstad. För att kunna lyfta upp ubåten på land, samt transportera den landvägen till museet, fick man dela den i tre sektioner. Detta utfördes i en av varvets torrdockor.
År 1967 transporterades de tre sektionerna till Teknikens och Sjöfartens hus (dåvarande Tekniska Museet). Där lyftes de upp på i förväg konstruerade betongfundament och sammansvetsades av varvets personal varefter ubåten återställdes i ursprungligt skick inombords.
Veteranbesättningen guidar på ubåten
Pensionerade ubåtsmän från föreningen U3 Veteranbesättning utför guidningar ombord med jämna mellanrum. Guiderna berättar om livet ombord och hur man körde ubåten.
Ubåten U3 hittar du inne i utställningen Muskler och motorer på bottenplan på Teknikens och Sjöfartens hus. Gå till vänster då du passerat entrén.
Kontakta oss
Malmö museum
- E-post:
- malmomuseum@malmo.se
- Telefon:
- 040-34 44 00
- Postadress:
- Malmö stad Malmö museum 205 80 Malmö
Sidan senast uppdaterad:
