$left
$middle

Racer på två hjul

Utställning om cykling som sport, om tekniska innovationer och banbrytande atleter.

  • 22 december 2021-tills vidare
  • Teknikens och Sjöfartens hus

När den moderna cykeln uppfanns på 1890-talet blev den snabbt inneprylen nummer 1. Cykeln var prisvärd, lätt och elegant. Den kunde ta dig vart du än ville när som helst och alldeles gratis. Det var lätt att lära sig cykla och nästan alla gjorde det.

Cykeltävlingar blev snabbt populära. cykelbanor byggdes, racercyklar konstruerades och det blev möjligt att bli cykelproffs. Den här utställningen handlar om cykling som sport, om tekniska innovationer
och banbrytande atleter.

Äldre plansch med illustration av cykel med cykelns delar utsatta.

Magisk uppfinning

Idag tycker vi cykelns konstruktion är självklar. Lika stora hjul, pedaler, en kedja som driver bakhjulet, luftfyllda gummidäck och bromsar. Bekväm, säker och snabb.

Vid slutet av 1800-talet var cykeln på väg att bli en världssuccé. Efterfrågan på cyklar var enorm, och med den också behovet av tillbehör som väskor, lampor, ringklockor och kläder. När cykeltävlingarna blev internationella förfinades också den tekniska tvecklingen. Cykeln fick växlar och ramarna blev lättare.

Äldre foto från 1800-talet på fyra kvinnor i långa klänningar och varsin cykel.

Raska flickor år 1897. Foto: Malmö Museer, okänd fotograf.

Frihetsmaskinen

När cykeln slog igenom blev den viktig för kvinnorörelsen. Cyklingen gav kvinnor
frihet och självständighet. På landsbygden gjorde cykeln stor skillnad. Nu blev det lättare att ta ett arbete, eller träffa en ny kärlek långt hemifrån.

Idag har cykling blivit en folksport. Vi cyklar för motionens, hälsans och miljöns skull. Länge leve cykeln!

Mästare

De första cykeltävlingarna hölls i Frankrike i slutet av 1860-talet. Särskilt loppen för kvinnor var populära och lockade storpublik.

I början av 1900-talet förbjöds kvinnor att delta i organiserade tävlingar. Detta motiverades med att det var omoraliskt, vulgärt och farligt för kvinnor att tävla. Sveriges första tävlingslopp Mälaren runt genomfördes år 1892.

År 1909 kördes SM för första gången. Hjalmar Levin från Eskilstuna vann både
10 km och 100 km. Damer tilläts inte vara med i SM förrän 1971. Första SM-vinnare blev den blivande tv-profilen Elisabeth Höglund. Under sin karriär vann Höglund fem SM-guld och hon kom att delta i flera världsmästerskap.

Äldre foto på kvinna som cyklar.

Svenskfödda Tillie Anderson var en superstjärna i cykel. Mellan åren 1893-1902 vann hon i USA 123 av de 130 loppen hon ställde upp i och utsågs till världens bästa kvinnliga cyklist. År 1902 förbjöds cykeltävlingar för kvinnor. Fotograf okänd.

Äldre affisch om en cykeltävling.

Affisch. Foto: Malmö Museer.

Racer på två hjul kommer att visas på Teknikens och Sjöfartens hus.

Teknikens och Sjöfartens hus

Kontakta oss

Malmö museum

Telefon:
040-34 44 00
Postadress:
Malmö museum Malmö stad 205 80 Malmö
sv