Malmö stad
$left
$middle

 Kursinnehåll för Service Manager

Utbildningen består av elva delkurser varav två är LIA, lärande i arbete. Kurserna presenteras i bokstavsordning med en kortfattad innehållsbeskrivning.

Branschkunskap och konceptutveckling

Yrkeshögskolepoäng: 30 p

Kursen leder till kunskap om att kunna utveckla attraktiva, hållbara och affärsmässiga koncept inom besöksnäringen. I kursen används företag och organisationer som praktikfall för att utveckla koncept ”på riktigt”.

Innehållet skapar förståelse för besöksnäringen genom kunskaper om och utveckling av turism, plats och destination utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Besöksnäringens betydelse belyses ur ett samhällsperspektiv utifrån ständiga förändringar i omvärlden. Kursen skapar förståelse för besöksnäringen och dess drivkrafter genom innehåll som entreprenörskap och marknadsföring.

Digitalisering och mediaverktyg

Yrkeshögskolepoäng: 20 p

Kursen syftar till att skapa förståelse för samt ett sätt att kunna förhålla sig till den digitala transformationen, inklusive AI, som påverkar hela samhället inkl. besöksnäringen.

Målet med kursen är att kunna behärska valda medieverktyg för att skapa olika typer av informationsmaterial. Det kan omfatta skapande av texter, bilder, layout, klippa/skapa film/ljud etc. för att nå avsett syfte.

Ekonomi och Revenue Management

Yrkeshögskolepoäng: 50 p

Ekonomikursen omfattar begrepp, modeller och verktyg inom bokföring, finansiell analys, ekonomisk rapportering och ekonomistyrning. Parallellt med den teoretiska utbildningen genomförs analyser av olika företags ekonomi. Kursen tar också upp hur man säljer rätt produkt till rätt kund vid rätt tid och till rätt pris, som är grunden i revenue management.

Marknadsföring

Yrkeshögskolepoäng: 40 p

Kursen leder till kunskap om att genomföra marknadsföringsprojekt som stärker organisationens varumärke, strategi och målsättningar samt tillgodoser kunders efterfrågan och behov.

I kursen används organisationer inom besöksnäringen som praktikfall för att ta fram och utveckla en marknadsplan. Teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter varvas Kursen innehåller även metoder och strategier för digital marknadsföring.

Organisation och ledarskap

Yrkeshögskolepoäng: 50 p

Kursen syftar till att man såväl självständigt som i grupp ska kunna använda begrepp, teorier och metoder för att förstå och framgångsrikt leda sig själv, individer, grupper och organisationer inom tjänsteproducerande områden med anknytning till besöksnäringen.

Kommunikation

Yrkeshögskolepoäng: 20 p

Kursen syftar till att du ska kunna kommunicera professionellt med människor, gäster/kunder/besökare och personal.

Kursen tar upp språket som redskap för kommunikation. I kursen tränas du i och får kunskap om sambandet mellan det talade ordet, kroppsspråket och användandet av olika verktyg i samband med presentationer. Övningar genomförs också i möten i såväl fysisk som digital miljö.

Projekt och dess ekonomi

Yrkeshögskolepoäng: 30 p

Kursen syftar till att du självständigt och i samarbete med andra ska kunna utföra projektarbete och fungera som projektledare och/eller delprojektledare. Med grund i verklighetsbaserade koncept ska du kunna planera, genomföra och utvärdera projekt med hjälp av kunskaper och färdigheter inom projektorganisering, visualisering och riskhantering.

Service Management

Yrkeshögskolepoäng: 40 p

Kursen syftar till att du självständigt och i samarbete med andra ska förstå hur yrkesrollen sammanlänkar den inre organisationen med omgivningens efterfrågan i kundmötet och upprätthållandet av service och långsiktiga kundrelationer.

Kursen omfattar centrala moment som servicemötet, det utvidgade tjänsteerbjudandet, rättelseprocesser, kvalitetsarbete samt värdskap.

Lärande i arbete (LIA)

Yrkeshögskolepoäng: 110 p

Samtliga LIA-kurser ger dig tillfälle att integrera förvärvade kunskaper och teoretiska modeller i verklig arbetsmiljö, samt erbjuder meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter.

LIA 1 – 9 veckor

Kursen syftar till att den studerande ska kunna utveckla det egna ledarskapet genom att integrera praktik, teori och analys i en verksamhet inom besöksnäringen.

Kursen ger den studerande tillfälle att integrera förvärvade kunskaper och teoretiska modeller i en verklig verksamhet med relevanta och utvecklande arbetsuppgifter. Under den första LIA-kursen ska den studerande bland annat analysera organisationens affärsidé, mål och strategier.

LIA 2 – 13 veckor

Kursen syftar till att bereda den studerandes tillfälle att integrera förvärvade kunskaper och teoretiska modeller i verklig arbetsmiljö med relevanta och utvecklande arbetsuppgifter tillsammans med handledaren.

Det huvudsakliga målet med den andra LIA-kursen är att utveckla, förankra och förstärka kunskaper, färdigheter och kompetenser från utbildningens kurser. Större delen av utbildningen är då genomförd och den studerande ska självständigt vara mer verksam i yrkesrollen.

Examensarbete – 10 poäng

Inom ramen för utbildningen görs ett examensarbete där syftet är att självständigt kunna sammanföra teoretiska kunskaper från utbildningens tidigare kurser samt en fördjupning inom kunskapsområdet Service Management.

Yrkeshögskolans logga

Kontaktinformation och länkar

sv