Elever på Fågelbacksskolan

Elever på Fågelbacksskolan vinnare i entreprenörskapstävling

Hur ska man få fler att använda reflexer när det är mörkt? Den frågan tacklade några elever i klass 9G på Fågelbacksskolan och vann 30 000 kronor för sin kreativitet.

Eleverna har varit med i en tävling som arrangeras av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och Startcentrum, kallad E-kampen. Under två dagar har de fått möjlighet att skaffa sig kunskap om entreprenörskap och företagande. Därefter har de fått komma på egna affärsidéer.

Tindra de Sousa, Yasamin Bakhshali Zadeh Shadkam Sohrabi och Mariam Mikhasom på Fågelbacksskolan var tre elever som nappade. Under företagsnamnet Bee Reflective skapade de reflexer i form av bland annat nyckelringsband och trollsländsbroscher som man kan fästa på jackan eller väskan. Av spillmaterial från syslöjden sydde de tygpåsar som också de fick reflexer.

- När vi spånade idéer så funderade vi på vad som är annorlunda och kan passa alla. Vi ville inte låsa oss till en åldersgrupp utan tänkte på hela samhället. Det var oktober och det började bli mörkt och då kom vi på att vi skulle satsa på reflexer som var lite finare, lite roligare, så att fler skulle vilja bära dem. Reflexerna som finns att köpa har sett likadana ut i åratal. Det ville vi ändra på, säger Tindra de Sousa.

 

Under onsdagen fick hela klass 9G ta emot priset på 30 000 och tjejerna i Bee Reflective fick var sitt diplom.

- Vi blev jätteglada, överraskade och nöjda för vi trodde inte att vi skulle gå så här långt i tävlingen. Alla i klassen delar glädjen tillsammans. Det är fler i vår klass som har varit med i E-kampen och vi har peppat varandra så det har betytt mycket för hela klassen att vi vann.

Vad de ska göra med vinstsumman vet de inte riktigt ännu. Coronapandemin gör att utflykter eller andra resor just nu inte går att genomföra.

- Vi hoppas att vi kan åka iväg tillsammans, hela klassen. Kanske hyra en stuga någonstans och stärka vår gemenskap ännu mer. Det är ju sista läsåret vi har tillsammans så vi vill ha en riktigt fin avslutning på det. Om smittspridningen går ner till våren ska också hela klassen få åka upp till Stockholm och få ta emot priset på riktigt så vi håller tummarna för att det kommer att gå.

Här är motiveringen till det vinnande bidraget:

Bee Reflective har identifierat ett viktigt problem, med synligheten i trafiken men lagt fokus på varför användandet av reflexer är låg. Man har sedan tacklat problemet genom att ta fram produkter som blandar både stil och funktion. Bee reflectives reflekterande produkter kan användas på många olika sätt och bara fantasin sätter gränser för vilka produkter som kan tas fram.