$left
$middle

Foto: Andreas Nilsson/Malmö Museer

Engagerade elever med koll på sopsortering

Under våren 2022 besökte klass 6a från Sofielundsskolan museet, och med det slutfördes den tekniska testperioden för enVRment.

Testperioden har dragit ut på tiden då pandemirestriktioner har omöjliggjort besök från skolor, och det var glada representanter från kognitionsvetenskapen på Lunds universitet och Malmö Museer som tog sig an uppgiften. Eleverna var mycket engagerade i både VR-upplevelse och det pedagogiska program som skedde parallellt i museets akvarium.

Detta var första gången spelet testades på en mellanstadieklass och slutsatsen blev att det fungerade minst lika bra som på högstadieelever. Ett nytt moment lades in där eleverna omedvetet testades i hur väl de sopsorterar. Glädjande nog visade barnen på en föredömlig medvetenhet kring detta.

Samarbetet mellan Malmö Museers pedagoger och forskare från kognitionsvetenskapen har varit väldigt framgångsrikt och enVRment planeras fortsätta under hösten. Då vill forskarna fortsätta titta på om och hur VR kan vara ett komplement i skolbarns lärande, och bland annat ska de fokusera på hur det pedagogiska programmet fungerar tillsammans med spelet.

enVRment är en del av samverkansprojektet Wisdome Innovation som syftar till att etablera ett visualiseringscenter på Malmö Museer, med stöd från bland annat Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Läs mer om enVRment här.