Restauranger och caféer måste öka sin kunskap om allergener
Malmö har blivit utmärkande kommun i Sverige som medvetet arbetat med information om allergener i mat de senaste åren. Nu har en nationell rapport kommit som Malmös livsmedelskontroll sammanställt tillsammans med Livsmedelsverket. Resultatet visar att en fjärdedel av alla restauranger och caféer inte kan ge rätt allergeninformation om maten de serverar.
- Malmö stads livsmedelskontroll har jobbat mycket med allergener i vår livsmedelskontroll i Malmö under flera år, säger Maria Svensson, enhetschef på avdelningen för livsmedelskontroll på miljöförvaltningen.
Resultatet av den här rapporten visar att hela Sverige måste öka kunskapen om allergener. Det handlar om jämlikhet och barnkonventionen. Alla ska ha rätt till säkra livsmedel.
En fjärdedel av restauranger och caféer känner inte till allergener
Detta var första gången som Sverige gjorde ett så storskaligt projekt med att samla in resultatet av kontroller av allergeninformationen hos över 4 000 maträtter på restauranger och caféer i 71 kommuner.
25 procent av alla restauranger och caféer kan inte ge rätt information om vilka allergener som deras mat innehåller.
Senap och selleri var de allergener som verksamheterna inte gav korrekt information om i flest fall. I Sverige är det dock relativt ovanligt med allergi mot dessa ingredienser. Däremot är det vanligt med allergi och annan överkänslighet mot mjölk, ägg och gluten. För mer än 100 produkter gavs felaktig information om mjölk, ägg och gluten, vilket bedöms vara stor risk för reaktioner.
- Vi ser att vårt arbete i Malmö ger effekt. Kunskapen om allergener har ökat något hos livsmedelsverksamheterna i Malmö. Vi kommer att fortsätta kontrollera allergeninformationen hos dem vi gör tillsyn hos och delar också då ut information – men det är företagarnas ansvar att veta vilka allergener de serverar, säger Maria Svensson.Under 2021 beslutade Livsmedelsverket att ett samordnat kontrollprojekt med fokus på allergeninformation i storhushåll skulle utföras under 2022. Syftet med kontrollprojektet var att verifiera att konsumenten får fullständig och korrekt information om allergena ingredienser i produkter som serveras på restauranger och kaféer.
I Sverige har cirka 15 procent av befolkningen någon form av allergi eller överkänslighet mot livsmedel. För dessa personer är det mycket viktigt att få rätt information om matens innehåll för att kunna göra medvetna val och välja bort det de inte tål vid till exempel restaurangbesök. Om allergiska personer serveras mat och dryck med allergen eller på annat sätt får i sig livsmedel som de inte tål kan de drabbas av symtom, som kräkningar, diarréer, magont, nässelutslag, andnöd eller anafylaktisk chock. En anafylaktisk chock kan vara livshotande.
En verksamhet får lämna information om allergena ingredienser på olika sätt. Det kan vara skriftligt eller muntligt.