$left
$middle

Malmö stad häver avtal efter upprepade missförhållanden

Efter upprepade och påtalade brister och avvikelser har Malmö stad beslutat att häva avtalet med GP Clean Städservice AB.

År 2021 ingick Malmö stad ett avtal med GP Clean Städservice AB för att säkerställa högkvalitativa städtjänster till några av Malmö stads verksamheter. Under det senaste året har Malmö stad identifierat flera allvarliga brister och avvikelser i leveranserna från GP Clean Städservice, såsom felaktiga löneutbetalningar och arbetsgivaravgifter, uteblivna ob-tillägg, felaktig bokföring samt undanhållande av skatteinbetalningar och svag ekonomisk ställning.

Dessa brister har blivit alltmer synliga i takt med att GP Clean Städservice expanderat och tagit på sig fler och fler uppdrag inom Malmö stad.

– Vi har upptäckt flera allvarliga brister och avvikelser när vi har följt upp pågående leveranser, säger Gabriella Manieri, upphandlingschef i Malmö stad.

Systematiskt uppföljningsarbete

Malmö stad har gjort omfattande kontroller och noggrant följt upp leverantören när det gäller kvaliteten i de utförda tjänsterna, deras ekonomiska ställning och lönespecifikationer, samt utfört kontroller på plats avseende behörig personal. Trots att rapporterade avvikelser och krav om åtgärdsplaner och begäran om viten har ställts till leverantören, kvarstår bristerna.

– Eftersom bristerna är många och allvarliga väljer vi att häva avtalet med omedelbar verkan, säger Gabriella Manieri.

Kontinutitet i städningen

När avtalet med GP Clean Städservice upphör kommer berörda verksamheter i Malmö stad att få sina städtjänster utförda av de andra leverantörerna som staden har ramavtal med. Detta gör Malmö stad för att säkerställa kontinuitet och kvalitet i leveransen av städtjänster till stadens olika verksamheter.


sv