Hur ser beredskapen ut inför årets vintersäsong?

Hallå där Medin Zekmani, sektionschef för markanläggning och drift hos Kommunteknik med ansvar för Malmös vinterväghållning.
Text: Tobias Christoffersson, Vårt Malmö
– Bra! Vi har dygnet runt-beredskap för att hålla trafiken fri från snö, is och halka mellan den 26 oktober och den 28 mars. Om det fryser på eller börjar snöa under natten, vilket är vanligast, är vårt mål att våra prioriterade vägar och gator ska vara is- och snöfria till klockan 06.30, då morgontrafiken drar igång.
Vilka vägar och gator är prioriterade?
– Stadens huvudgator och de viktigaste vägarna för kollektivtrafik och räddningstjänst, men också huvudvägnätet för cykelbanor.

Medin Zekmani, sektionschef Malmö stad
De senaste vintrarna har varit förhållandevis milda. Är mild vinter lika med lättare jobb för er?
– Snömässigt ja, då vi inte behöver ploga så mycket. Halkmässigt nej, då det ger fler svårbedömda lägen när temperaturen ligger runt nollan. Kommer det att frysa på i natt eller inte? Ska vi kalla ut vår personal eller inte? Vi vill ju inte salta i onödan, men gör det ändå hellre en gång för mycket.
Vad hoppas du på vintern 2023–24?
– Jag borde ju säga fem grader plus dygnet runt, men nej: jag hoppas vi får lite ordentlig vinter! Dels för att dämpa oron över klimatförändringarna, dels för att vi faktiskt behöver ut och köra med våra fordon med jämna mellanrum!
Fakta
2 435 ton salt förbrukades säsongen 2022–2023
961 km väg halkbekämpas ett vanligt dygn med halka
710 km cykelväg halkbekämpas ett vanligt dygn med halka
59 fordon används
32,2 miljoner kronor var kostnaden för säsongen 2022–2023
25 traktorer tar gång- och cykelbanor
6 personer jobbar i skift med att övervaka väderläget dygnet runt
4 pickupbilar med två förare gör halk- och snöfritt vid terminaler, trappor och hållplatser
2 fyrhjuliga motorcyklar tar ytor runt öppna offentliga toaletter
1 grävmaskin sopar MalmöExpressens håll-platser vid snöfall