$left
$middle

Visionsbild av Regementsgatans västra sträcka (Mariedalsvägen - Major Nilssonsgatan).

Arbetet med Regementsgatan påbörjas

Malmö genomgår en omfattande stadsutveckling, med nya kollektivtrafikstråk, fler cykelbanor och förbättrade gator - för att möta stadens snabba tillväxt. Vårt mål är att göra det smidigare att resa på ett hållbart sätt. En av projektledarna ger här en inblick i arbetet på Regementsgatan, som börjar i januari.

Hej Hossein Ashouri, som ingenjör hos fastighets- och gatukontoret är du med och bygger ett Malmö där det ska vara lätt att ta sig fram. Hur bygger ni mer Malmö åt alla?

– Vi utformar vår stad för att möta dagens och framtidens utmaningar, allt från klimat till integration. Malmö har en snabb tillväxt och vi måste anpassa stadsplaneringen för att vi som bor och verkar här ska kunna ta oss fram på ett smidigt sätt. Det är en balansakt mellan bevarande och innovation.

Vad händer på Regementsgatan?

– Vi bygger cykelbanor och förbereder för MalmöExpressen linje 4, en helt elektrisk buss, som kommer att trafikera sträckan från Segevång, via Gustav Adolfs torg, till Limhamn.

Hur blir Regementsgatan när ni är klara?

– Målet är en trygg, grön och tillgänglig gata för alla; där så mycket som möjligt av gatans karaktär behålls. Det kommer att vara samma möjlighet till uteserveringar som i dag. Gatans befintliga träd behålls och vi planterar dessutom nya träd och buskar. Gångbanans bredd behålls och vi byter ut slitna plattor på gångbanan.

- När Regementsgatan är klar kommer det att vara tryggare och enklare att ta sig fram på cykel. Den nya cykelbanan går längs med Slottsparken, över Mariedalsvägen, förbi Fridhemstorget och hela vägen mot Limhamn. På andra sidan gatan cyklar du enkelriktat mot centrum.

Och Regementsgatans allé?

– Vi skyddar och bevara alla befintliga träd och planterar ytterligare träd där det finns plats. Det kommer dessutom att göras åtgärder för att förbättra villkoren för träden - så att de kan leva länge. Att göra Malmö grönare är en viktig del av stadens utvecklingsplan.

Hur påverkar arbetet på Regementsgatan de som använder gatan?

– Vi delar upp projektet i etapper för att minimera störningar och maximera effektivitet. I januari börjar vi med sträckan Mariedalsvägen - Major Nilssonsgatan. Här kommer södra sidan av Regementsgatan vara öppen som vanligt. På norra sidan (den mot havet), av denna etapp, ska vi bygga cykelbana och framkomligheten här kommer vara något begränsad - för alla trafikslag. Entréer till verksamheter och boenden kommer självklart att vara tillgängliga under hela byggtiden.

Varför behöver gatorna byggas om?

– Våra stadsutvecklingsprojekt, som är en del av en större strategi, baseras på kommunens mål och planer för att skapa en hållbar stad för alla. Malmö växer snabbt och beräknas nå en halv miljon invånare 2050, på samma yta. Vårt mål är att skapa en hållbar stad för både nuvarande och framtida behov. Vi som bor och verkar i Malmö ska kunna ta oss fram på ett smidigt, tryggt och hållbart sätt

Hossein Ashouri iklädd grön jacka. Här med kollegorna Siri Larsson Lindersköld, Göran Hallberg, Stina Janzon och Jesper Nordlund. Bilden är tagen när den nya cykelbanan på Tessins väg byggdes 2020.

Läs mer om arbetet

Arbetet på den 2,6 kilometer långa Regementsgatan görs i tre delar uppdelat på tre delsträckor: västra, mittersta och östra.

sv