$left
$middle

Regementsgatan

Vi bygger om Regementsgatan del för del. Och gör det grönare och närmare till resten av Malmö - både med cykel och buss. Mer Malmö åt alla!

Arbetet planeras genomföras i etapper vintern 2024 - hösten 2026

Arbetets tre etapper

Arbetet på den 2,6 kilometer långa Regementsgatan görs i tre delar uppdelat på tre delsträckor (västra, mittersta, östra). Arbetet görs delvis tillsammans med VA Syd och beräknas pågå från 2024 till och med 2026. Delsträckorna ska bli klara efterhand.

Del 1 planeras pågå till och med sommaren 2024. Arbetsområdet är på den norra sidan och sträcker sig från korsningen Major Nilssonsgatan till och med korsningen vid Mariedalsvägen.

Detta ska vi göra här:

  • Trädunderhållning så att de kan leva många år till.
  • Ny cykelbana på norra sidan (där det idag inte finns någon cykelbana). Den blir cirka 1,8 meter bred, enkelriktad och kommer anläggas mellan gångbanan och trädallén.
  • Alla gång- och cykelöverfarter vid sidogatorna längs med Regementsgatan jämnas ut för att förbättra trafiksäkerheten, framkomligheten och komforten för gående och cyklister.
  • Nya plattor i gångbanan
  • Ett par nya träd planteras längs med boulevarden.
  • På södra sidan, mellan Major Nilssonsgatan och Dragonstigen, renoverar vi hållplatsläget Fridhemstorget (linje 4). Här gör även VA Syd ett mindre arbete för att förnya VA-systemet.

Delar av gatan är redan färdigbyggda. Nya busshållplatser för läget Skvadronsgatan byggdes hösten 2022 och alla övergångsställen har fått ny belysning för att förbättra trygg- och säkerheten. VA Syd gjorde arbete under hösten 2023.

  • Just nu gör vi en detaljerad planering av delsträckan.
  • I arbetet ingår korsningarna Mariedalsvägen och Fersens väg.
  • Preliminär byggtid är sommar 2024 - hösten 2025.
  • Vi bygger ny cykelbana på norra sidan, förnyar hållplatserna och anlägger nytt övergångställe i höjd med Simhallsbadet. Vi planterar dessutom fler träd och all befintlig grönska ska bevaras.
  • Planen är att samarbeta med VA Syd som då genomför sina åtgärder inom samma entreprenad.

  • Malmö stads del av arbetet är under planering. Planerad byggtid är just nu 2025 - 2026.
  • Planen är att bygga ny cykelbana på båda sidor gatan. En cykelbana på norra sidan kan möjliggöras genom att bredda befintlig trottoar över kanalslänten. Lösningen liknar hur befintliga kanalslänter ser ut vid Malmö C.
  • VA Syd påbörjar sitt arbete på delar av sträckan våren 2024. Läs mer under "VA Syds arbete" nedan.

Med preliminär start i början av 2024 kommer VA Syd genomföra ett VA-arbete på delar av den östra sträckan (från korsningen Verkstadsgatan till och med korsningen Södra Förstadsgatan). Här kommer de byta ut den gamla dricksvattenledningen från 1972.


Mittersta och västra sträckan

Malmö stad samarbetar med VA Syd i förnyelsen av Regementsgatan. VA Syds del av arbetet på den västra sträckan blev klart under hösten 2023. Planen för den mittersta sträckan är att VA Syd och Malmö stad ska samarbeta inom en och samma entreprenad med preliminär start våren 2024.

Så blir Regementsgatan 2026

Tryggare cykel- och gångvägar

När gatan är klar kommer du kunna cykla tryggt och enkelriktat på cykelbana även på norra sidan (sidan närmast havet). Den löper längs med Slottsparken, över Mariedalsvägen, förbi Fridhemstorget och hela vägen mot Limhamn. På andra sidan gatan cyklar du enkelriktat mot centrum.

Grönare och trivsammare stråk

Vi planterar många nya träd och buskar, och låter de äldre träden står kvar. Promenera, rulla eller cykla längs en ännu grönare gata, bland ännu fler träd och grönytor.

Smidigare och modernare kollektivtrafik

Nya, längre och mer tillgängliga hållplatser kommer anläggas för MalmöExpressen linje 4. Den nya bussen kan ta upp emot 130 resenärer per resa - och drivs dessutom på el.

Skissad idé på hur cykelbana på norra sidan kan se ut på den västliga sträckan, mellan Fridhemstorget och Mariedalsvägen. Cykelbanan är knappt en meter bred och det cyklar en person här. Det promenerar människor på gångbanan intill. Längs med cykelbanan finns det massvis med träd.

Visionsbild Regementsgatan Västra (Mariedalsvägen - Major Nilssonsgatan)

Skissad idé på hur cykelbana på norra sidan kan se ut på den mittersta sträckan, mellan Mariedalsvägen och Fersens väg. Cykelbanan är några meter bred och ligger intill den befintliga körbanan. I körbanan syns några privatbilar och en grön stadsbuss. Längs med cykelbanan finns det massvis med träd.

Visionsbild Regementsgatan Mittersta (Fersens väg – Mariedalsvägen)

Skissad idé över hur Regementsgatans östra kan se ut. Det är en ny mur ut mot kanalen. Där visas även en ny cykelbana på norra sidan gatan.

Visionsbild Regementsgatan Östra (Fersens väg - Davidshallsgatan)

Stor påverkan på trafiken i västra Malmö

Vi bygger om många gator just nu och det kommer påverka framkomligheten för dig som kör bil under en längre tid. Undvik rusningstrafik, planera din körning eller välj cykeln eller bussen om det är möjligt.

Har du frågor?

Vi bygger mycket i Malmö just nu - och vi är inte klara än. Vi förstår att stöket kan väcka frågor och svaren på de vanligaste funderingarna finns samlade på en sida.

sv