Malmö stad
$left
$middle

Regementsgatan

Vi bygger om Regementsgatan del för del. Och gör det grönare och närmare till resten av Malmö - både med cykel och buss. Mer Malmö åt alla!

Arbetet planeras genomföras i etapper vintern 2024 - hösten 2026

Arbetets tre etapper

Arbetet på den 2,6 kilometer långa Regementsgatan görs i tre delar uppdelat på tre delsträckor (västra, mittersta, östra). Arbetet görs delvis tillsammans med VA Syd och beräknas pågå från 2024 till och med 2026. Delsträckorna ska bli klara efterhand.

Angränsande arbete vid Fridhemstorget

Del 2 är igång

Arbetet på Regementsgatan inklusive korsningarna planeras vara klart vintern 2025/2026.
Arbetet på Mariedalsvägen påbörjas hösten 2025 och planeras vara klart våren 2026.
Så görs arbetet:

  • Fersens väg - Mariedalsvägen
  • Korsningen Regementsgatan/Fersens väg
  • Korsningen Regementsgatan/Mariedalsvägen
  • Mariedalsvägen mellan Fågelbacksgatan och Erikstorpsgatan

Den första delsträckan (del 1) är nu avslutad. Arbetsområdet var på den norra sidan och sträckte sig från korsningen Major Nilssonsgatan till och med korsningen vid Mariedalsvägen.

Detta har vi gjort här:

  • Trädunderhållning så att de kan leva många år till.
  • Ny cykelbana på norra sidan.
  • Alla gång- och cykelöverfarter vid sidogatorna längs med Regementsgatan är utjämnade för att bättre trafiksäkerhet, framkomlighet och komfort för gående och cyklister.
  • Nya plattor i gångbanan
  • På södra sidan, mellan Major Nilssonsgatan och Dragonstigen, renoverade vi hållplatsläget Fridhemstorget (linje 4). Här gjorde även VA Syd ett mindre arbete för att förnya VA-systemet.

Nya busshållplatser för läget Skvadronsgatan byggdes hösten 2022 och alla övergångsställen har fått ny belysning. VA Syd gjorde även ett mindre arbete på delsträckan under hösten 2023.

Korsningen Fridhemstorget/Erikslustvägen

Det kan upplevas lite extra stökigt vid Regementsgatan västra del just nu. Information om arbetet på Fridhemstorget finns på en separat sida.

  • Preliminär byggtid på Regementsgatan är augusti 2024 - vinter 2025/2026 inklusive korsningarna.
    Arbetet på Mariedalsvägen planeras ske hösten 2025 - våren 2026.
  • I arbetet ingår korsningarna Mariedalsvägen och Fersens väg.
  • Vi bygger ny cykelbana på norra sidan, förnyar hållplatserna och anlägger två nya övergångställen, ett i höjd med Simhallsbadet och ett i höjd med Borgarskolan. Vi planterar dessutom fler träd och all befintlig grönska ska bevaras.
  • Arbetet kommer att utföras tillsammans med VA Syd som förnyar sina ledningar för dricksvatten och avlopp.
  • I arbetet ingår även att bygga en ny cykelbana på östra sidan av Mariedalsvägen mellan Regementsgatan och Fågelbacksgatan.

  • Malmö stads del av arbetet är under planering. Planerad byggtid är just nu 2025 - 2026.
  • Planen är att bygga ny cykelbana på båda sidor gatan. En cykelbana på norra sidan kan möjliggöras genom att bredda befintlig trottoar över kanalslänten. Lösningen liknar hur befintliga kanalslänter ser ut vid Malmö C.
  • VA Syd färdigställde sitt arbete på sträckan våren 2024.


Mittersta och västra sträckan

Malmö stad samarbetar med VA Syd i förnyelsen av Regementsgatan. VA Syds del av arbetet på den västra sträckan blev klart under hösten 2023. Planen för den mittersta sträckan är att VA Syd och Malmö stad ska samarbeta inom en och samma entreprenad med preliminär start augusti 2024.

Så blir Regementsgatan 2026

Tryggare cykel- och gångvägar

När gatan är klar kommer du kunna cykla tryggt och enkelriktat på cykelbana även på norra sidan (sidan närmast havet). Den löper längs med Slottsparken, över Mariedalsvägen, förbi Fridhemstorget och hela vägen mot Limhamn. På andra sidan gatan cyklar du enkelriktat mot centrum.

Grönare och trivsammare stråk

Vi planterar många nya träd och buskar, och låter de äldre träden står kvar. Promenera, rulla eller cykla längs en ännu grönare gata, bland ännu fler träd och grönytor. Tillgång till parken blir lättare med två nya övergångsställen.

Smidigare och modernare kollektivtrafik

Nya, längre och mer tillgängliga hållplatser kommer anläggas för MalmöExpressen linje 4. Den nya bussen kan ta upp emot 130 resenärer per resa - och drivs dessutom på el.

Skissad idé på hur cykelbana på norra sidan kan se ut på den västliga sträckan, mellan Fridhemstorget och Mariedalsvägen. Cykelbanan är knappt en meter bred och det cyklar en person här. Det promenerar människor på gångbanan intill. Längs med cykelbanan finns det massvis med träd.

Visionsbild Regementsgatan Västra (Mariedalsvägen - Major Nilssonsgatan)

Skissad idé på hur cykelbana på norra sidan kan se ut på den mittersta sträckan, mellan Mariedalsvägen och Fersens väg. Cykelbanan är några meter bred och ligger intill den befintliga körbanan. I körbanan syns några privatbilar och en grön stadsbuss. Längs med cykelbanan finns det massvis med träd.

Visionsbild Regementsgatan Mittersta (Fersens väg – Mariedalsvägen)

Skissad idé över hur Regementsgatans östra kan se ut. Det är en ny mur ut mot kanalen. Där visas även en ny cykelbana på norra sidan gatan.

Visionsbild Regementsgatan Östra (Fersens väg - Davidshallsgatan)

Stor påverkan på trafiken i västra Malmö

Vi bygger om många gator just nu och det kommer påverka framkomligheten för dig som kör bil under en längre tid. Undvik rusningstrafik, planera din körning eller välj cykeln eller bussen om det är möjligt.

Har du frågor?

Vi bygger mycket i Malmö just nu - och vi är inte klara än. Vi förstår att stöket kan väcka frågor och svaren på de vanligaste funderingarna finns samlade på en sida.

sv