Beijers bro
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro invigdes i augusti 2024. Bron är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro och innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro invigdes i augusti 2024. Bron är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro och innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
Beijers bro är precis som den intilliggande Klaffbron en fackverkskonstruktion, rejält uppskalad för att förhålla sig till det stora vattenrummet intill. Här finns plats både för den som bara vill passera och den som vill stanna upp ett slag och se ut över Södra Varvsbassängen eller Malmös inlopp.
Inspirationen till Beijers bro kommer från olika håll. Färgen, cinnoberröd, anspelar på de portar som leder in i japanska, shintoistiska helgedomar.
I Malmö blir den nya bron porten till den nya stadsdelen Varvsstaden men också till en del av Malmös industriella arv och den historiska epok då Kockums varv låg på platsen. Åt andra hållet utgör den en port till Universitetsholmen och Malmös mest centrala delar.
Beijers bro lades på plats och öppnades för gående och cyklister i slutet av maj 2024. Under sommaren har bron sedan kompletterats med bänkar, räcken och belysning. Bron invigdes officiellt i augusti 2024.
En del av tanken med Beijers bro är att avlasta Klaffbron från 1950-talet, som utöver gående och cyklister även trafikeras av bilar och bussar.
Mer än färgen skiljer den nya, röda bron från Klaffbrons ärggröna nyans. Även trianglarnas form är olika: på Beijers bro är de liksidiga, på Klaffbron lutar de.