Beijers bro
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro som innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
Den röda gång- och cykelbron Beijers bro är en uppskalad variant av klassisk fackverksbro som innebär en ny väg mellan Universitetsholmen och Varvsstaden.
Beijers bro är en fackverkskonstruktion, rejält uppskalad för att förhålla sig till det stora vattenrummet intill. Här finns plats både för den som bara ska passera och den som vill stanna upp ett slag och se ut över Södra Varvsbassängen eller mot inloppet till Malmö hamn.
Inspirationen till Beijers bro kommer från olika håll. Färgen, cinnoberröd, anspelar på de portar som leder in i japanska, shintoistiska helgedomar.
Beijers bro blir porten till den nya stadsdelen Varvsstaden men också till en del av Malmös industriella arv och den historiska epok då Kockums varv låg på platsen. Åt andra hållet utgör den en port till Universitetsholmen och Malmös mest centrala delar.
Beijers bro lades på plats och öppnades för gående och cyklister i slutet av maj 2024. Bron invigdes officiellt i augusti 2024.
En del av tanken med Beijers bro är att avlasta den intilliggande Klaffbron från 1950-talet, som är en bro för bilar och bussar men även cyklister och gående. Precis som den nya, röda bron är den gröna Klaffbron en fackverkskonstruktion, men konstruerad för att vara öppningsbar under den tid då olika typer av större fartyg behövde komma in i och ut ur varvsbassängen vid Kockums fartygsvarv.